Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

VS: Van januari tot april piekt afzet clubrassen

Uit een recente analyse van de appelsector blijkt dat het einde van de winterperiode en het vroege voorjaar het piekseizoen is voor de distributie en afzet van clubrassen in de VS. Retailaanbiedingen zorgen in deze periode voor meer transacties waardoor de gehele appelsector in de retail beter presteert. 



CMI Orchards, dat de merken KIKU, Kanzi en Ambrosia exclusief vermarkt en mede-eigenaar is van de merken Jazz, Envy en Pacific Rose, heeft het initiatief voor het onderzoek genomen en zo de trends en kansen geëvalueerd. Uit de resultaten blijkt dat de piekperiode voor clubrassen van half januari tot half april loopt.

Volgens Steve Lutz, van CMI, blijkt uit retailscangegevens dat de maanden februari en maart met name belangrijk zijn voor een hogere afzet van clubrassen. Retailers met de best presterende appelverkoop drijven de afzet op door de aandacht van de klanten te vestigen op clubrassen .

"In de periode van half januari tot half april nodigen grote retailketens kun klanten uit kennis te maken met deze appelen," vertelt Lutz. In deze tijd van het jaar hebben clubrassen een perfecte positie op de markt omdat de aanvoer van lokale appelen afneemt. Sterk presterende retailers passen volgens Lutz promotiestrategieën toe om de consument te verleiden de overstap naar clubrassen te maken.

Uit scangegevens blijkt dat de distributie en afzet van Ambrosia, KIKU, Kanzi, Jazz en Envy in januari pieken en dat dit tot in april zo blijft. "In de herfst vertegenwoordigen clubrassen meestal zo'n 5% van de totale afzet maar in januari verdubbelt dit percentage. Retailers, die geen gebruik maken van deze marktkans, laten dollars liggen," meent Lutz.

Lutz legt uit dat veel retailers in de wintermaanden een vervolgactie voor merkappelen houden waarmee zij een basis creëren voor toekomstige seizoenen. "Ander koopgedrag drijft de de gemiddelde transactie-omzet van de categorie op omdat de consument appelen koopt die gemiddeld duurder zijn."

Robb Myers van CMI legt uit dat de bredere distributie van clubrassen na de feestdagen de appelcategorie versterkt en dat dit de beste periode is om de klant clubrassen aan te bieden. Myers vertelt dat er voldoende volumes beschikbaar zijn voor grote retailaanbiedingen. "We zijn zeer tevreden over de maten en de kwaliteit van Ambrosia, KIKU en Kanzi. We zien ook veel marktkansen voor de grote kalibers Envy en Pacific Rose.



Myers voegt er aan toe dat retailers ook na zouden moeten denken om de klanten kilozakken aan te bieden. De kracht van de tasverpakking zit hem in de kleurrijke uitstraling waardoor de kwaliteit van het product nog beter tot zijn recht komt. "Kijk maar naar de tasverpakking Ambrosia die nummer één is in Amerika."

"We verwachten een recordafzet Ambrosia de komende tien tot twaalf weken en de volumes KIKU, Kanzi en Jazz zijn ook goed. Retailers hebben dus volop kansen om hun afzet aan te jagen met de verkoop van deze clubrassen ."
Publicatiedatum: