Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Volume met 15% omlaag, omzet met 12,8%

Amerikaanse perenomzet november jaar op jaar lager

Stemilt Fruit Tracker heeft de statistieken van de Amerikaanse perensector over november 2016 geanalyseerd. De informatie, die van Nielsen afkomstig is, geeft een wisselvallig resultaat weer. Sommige retailers laten jaar op jaar een sterkere omzet zien, terwijl andere ketens net onder het gemiddelde van vorig jaar zitten.

November geldt in de VS als een belangrijke maand voor peren. De oogst is dan voorbij en bijna alle perenrassen zijn dan voor handen. In 2016 was in deze maand de gemiddelde omzet per week lager dan in 2015. Het volume lag 15% lager, terwijl de omzet in dollars met 12,8% was afgenomen. Daarmee is het aandeel van de perencategorie binnen de totale supermarktomzet met 0,1% gedaald tot 0,9%. In de oostelijke, zuidelijke en centrale regio's van de VS kwam de afname neer op 0,2%, terwijl in het westen de afname bij 0,1% bleef.

"Het wisselvallige resultaat voor peren in de supermarktsector laat zien dat een aantal retailers net niet genoeg doen aan promotiecampagnes om de doelstellingen qua omzet voor peren te behalen," zegt Brianna Shales van Stemilt. "Een of twee extra perenadvertenties is een goede manier om op dit vlak terrein te winnen en een gezonde perensector in stand te houden. Er zijn veel mogelijkheden voor de promotie van peren, zoals in bulk of in zakken."

Stemilt heeft peren van rond maat 80 en grotere perenrassen zoals Rushing Rivers d'Anjou, Red d'Anjou en Bosc pears. Grotere fruitmaten in een bulkpromotie is een goede manier voor retailers om hun omzetvolumes te vergroten, omdat door de grotere maten er sprake is van meer gewicht per stuk. De statistieken laten zien dat 9% van het totale verkochte volume aan peren neerkomt op peren in zakken. Dit aandeel kan nog groter worden, met bijvoorbeeld het op kinderen gerichte fruitprogramma van Stemilt, Lil Snappers. De Lil Snappers-peren worden aangeboden in zakken van anderhalve kilo.



Een ander mogelijkheid voor retailketens zijn biologische peren. Er is een breed assortiment aan verschillende maten beschikbaar voor promotie. Retailers kunnen ouders en hun kinderen kennis laten maken met Lil Snappers en tegelijkertijd de prijs van biologische peren betaalbaar houden met behulp van tweepondszakken voor biologische d'Anjou, Red d'Anjou, en Bosc-peren. Peren zijn populair onder kinderen wegens de zoete smaak en structuur. De kleine fruitmaten van Lil Snappers zijn ideaal voor bij de lunch. Daarnaast willen ouders tegenwoordig graag biologisch fruit voor hun kinderen, aldus Shales.

"Biologische Lil Snappers zijn ideaal voor de promotie van peren. Ook doen ze het goed naast bulkcampagnes voor biologische peren. Dit soort peren kunnen het biologische segment van de perensector naar een hoger plan tillen en kunnen meer omzet genereren dankzij de premiumprijs van biologisch fruit. Over het algemeen neemt de omzet van biologische producten elk jaar met dubbele cijfers toe. Dat geldt ook voor biologisch fruit," vervolgt Shales.

De retailprijs per pond (0,45 kg) voor peren was in november 2016 jaar op jaar gestegen van $1,37 (€1,29) naar $1,47 (€1,38). De toename kwam door de hogere prijs voor zowel bulk als in zakken. Peren in zakken zijn met name duurder geworden met een prijsstijging van $1,26 (€1,18) per pond in 2015 naar $1,43 (€1,34) per pond in 2016.

"De retailprijzen van november laten zien dat er ruimte voor promotie is in de vroege maanden van 2017. Retailers kunnen aandacht aan peren geven in advertenties en zo meer omzet draaien met sterke prijzen en daarmee de perencategorie promoten," zegt Shales tot slot.

Contact:
Brianna Shales
Stemilt Growers 
Tel: 509-662-9667 x1221
Publicatiedatum: