"We lossen schepen tot 25 containers breed"
Investering in reeferbusiness
De groei in reefercontainers is bij de haven van Antwerpen en wereldwijd al meerdere jaren gaande. "In de reeferbusiness hebben wij daarom sterk geïnvesteerd en onlangs is het aantal reeferplugs verhoogd. Ook bij de depots zijn we met een uitbreiding bezig. Een andere investering zijn drie nieuwe kranen. De schepen van tegenwoordig worden steeds groter. Wij kunnen schepen tot 25 containers breed lossen. Op onze terminal zijn er twee verschillende manieren om containers op de yard te behandelen, waaronder automatisch, met de Automatic Stacking Cranes (ASC). Het gaat allemaal zo efficiënt mogelijk. We willen elke container zo min mogelijk 'verplaatsen'."
Trimodaal
De Antwerp Gateway bestaat sinds 2005. "Onze terminal is uitgerust om containers voor fruit, perishables en temperatuurgevoelige producten te verwerken. Onze terminal op het Deurganckdok biedt een goede toegang voor grote containerschepen. Wij zijn daarnaast trimodaal, vanaf deze terminal is een rechtstreekse verbinding op het water, de weg of spoor. Van het spoor wordt trouwens nog te weinig gebruik gemaakt en ook daar willen we, samen met onze klanten nieuwe producten op de markt zetten en verder in groeien. Het spoor bied nog veel mogelijkheden om containers snel te vervoeren van en naar het hinterland." Hij geeft aan dat ze niet precies weten welk product in elke container zit. "Voor ons is het belangrijk om ze netjes neer te zetten en zorgen dat ze op hun eindbestemming komen. Samen met de klant creëren wij een aanbod op maat, inclusief vervoersmogelijkheden."
Uitbreiding
DP World Antwerp heeft 1.112 vaste reeferaansluitingen en bijna 2 kilometer kaailengte en een capaciteit van 2.200.000 TEU. Het Global Container Services empty depot heeft een totale containercapaciteit van 7.500 TEU en daar zijn ook repairs mogelijk. Het Empty Depot wordt uitgebreid in 2017. "Momenteel is de uitbreiding op beide locaties al bezig, er is op Antwerp Gateway terminal al extra ruimte gerealiseerd voor 300.000 TEU. In totaal komt er 600.000 TEU extra capaciteit bij, zodat AG een totale containercapaciteit van 2.800.000 TEU zal hebben. Er zal dan voorlopig voldoende ruimte zijn voor groei."
Onderscheiden inlandse terminals
De belangrijkste klanten van DP World zijn rederijen. "De concurrentie is hard en er wordt veel geconsolideerd bij rederijen. We merken dat de focus bij onze afnemers steeds meer op prijs ligt, dus we moeten ons onderscheiden met service. Daarnaast bieden wij inlandse terminals, die beginnen steeds meer in belang toe te nemen. In België hebben we er twee en ook drie in Duitsland. "Deze zijn een extra service, zo kunnen onze klanten de containers al snel op een locatie ver in het binnenland krijgen. We bieden ook het transport aan tussen de terminals. Daarnaast is het een voordeel om onze deepseaterminal te ontlasten.
In de afgelopen jaren heeft de expertisegroep van de Haven van Antwerpen, waar meerdere bedrijven in de haven aan deelnemen, veel vergaderd over actuele zaken. "één van de zaken die we merkten was dat er nood was aan meer 'first port of calls'. Antwerpen is meestal "last port of call". Samen proberen we de haven aantrekkelijker te maken, om meer aanlopen in Antwerpen te krijgen en liefst enkele met Antwerpen als eerste aanloop haven."
Tijdens de Fruit Logistica zal DP World aanwezig zijn op de gemeenschappelijke stand van de Port of Antwerp B03 - Hall 23.
Voor meer informatie:
Ron Van Gestel
DP World Antwerp
T: +32 (0)3 730 33 72
Molenweg – Haven 1950
9130 Doel - Belgium
www.dpworld.com