Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Siciliaanse coöperatie zoekt Nederlandse afzet voor citrus

"Het beste magazijn is de boom of het stuk grond"

Tholen – Via een oud klasgenoot van Warmonderhof kwam Jan-Thijs van Heck in aanraking met Andrea Valenziani, een tweede generatie biosinaasappelteler in het Italiaanse Lentini, oprichter van InCampagna, een coöperatie van biotelers en kleinschalige producenten van delicatessen op Sicilië. Daaronder vallen citrus en groenten, maar ook kazen en tal van droge kruidenierswaren.


Andrea en vader Claudio Valenziani met hun sinaasappelen

Andrea heeft het familie-bedrijf zo'n 10 jaar geleden overgenomen van zijn vader Claudio. In die tijd kwam het idee van directe afzet al, door zijn producten lokaal te verkopen. Ruim 5 jaar geleden is InCampagna onder leiding van Andrea's vriendin Justyna als netwerk van telers op Sicilië consumenten in heel Italië (en onder meer Polen) gaan beleveren.

Jan-Thijs is nauw betrokken bij het creëren van een directe afzet aan consumenten in Nederland vanuit Sicilië en heeft hiervoor met Andrea de afgelopen maanden de weg bereid. De coöperatie creëert meer slagkracht onder de telers. "Daardoor krijgen telers een eerlijke prijs, is de weg van grond tot mond transparant en de prijs bij gezamenlijk bestellen vaak lager", voorziet Jan-Thijs.

Op dit moment verhandelt de coöperatie bloedsinaasappelen in de variëteiten Moro en Tarocco, bittere sinaasappelen voor marmelade, grapefruit en citroenen. Ook seizoensgroenten, waaronder avocado's en romanesco's behoren tot het assortiment. Verder beschikt InCampagna over een wisselend assortiment van meer dan honderd verschillende Siciliaanse streekproducten.

De versproducten worden geoogst na de bestelling. "Het beste magazijn is de boom of grond", vat Jan-Thijs samen. Bestellingen staan open voor consumenten en kleine en middelgrote retailers bedrijven. Dat kan via persoonlijk contact of op de webshop van InCampagna. "Momenteel zijn we bezig contact te leggen met biologische restaurants en cateraars door heel Nederland. Binnenkort willen we pakketbedrijven benaderen die biologisch fruit van hoge kwaliteit willen aanbieden aan hun klanten", licht Jan-Thijs toe.

De eerste bestellingen worden vanaf 16 januari opgenomen. Op 22 januari is de sluitingsdatum van de eerste levering. Tien dagen later worden de bestellingen thuisbezorgd door Leen Menken. "Een lange levertijd dus. Maar als de klant niet op het voedsel wacht, dan wacht het eten op de klant", relativeert Jan-Thijs.

Voor meer informatie:
Jan-Thijs van Heck
InCampagna NL
Tadamasingel 48
7201 EN, Zutphen
T: +31 (0)633816316
info@incampagna.nl
www.incampagna.nl