Papieren folder nog geliefd, maar digitale revolutie ligt op de loer
Uit een onderzoek van Q&A over foldergebruik blijkt dat de papieren reclamefolder het meeste gelezen wordt. Belangrijker is dat deze folder ook voor de meeste aanloop naar de fysieke winkels zorgt. Ruim 60% geeft namelijk aan dat de folder hen stimuleert om in een fysieke winkel te kopen. Webshops profiteren vele malen minder van de folders die door de brievenbus komen. Slechts 10% geeft aan dat een papieren folder aanzet tot kopen in een webshop.
De digitale folders hebben een ander effect. 38% van de consumenten geeft aan dat een digitale folder stimuleert om in een fysieke winkel te kopen, terwijl 24% wordt geprikkeld om via internet te kopen. Hoewel fysieke winkels in het algemeen het meeste baat lijken te hebben bij zowel digitale als papieren folders, kan het veranderende folderklimaat op den duur wel tot meer online aankopen leiden.
Digitale folders worden gezien als een mooie aanvulling op de papieren folders gezien en de consument vindt het een voordeel dat de digitale folders altijd en overal beschikbaar zijn. De consument verwacht wel dat de papieren folder over vijf jaar minder gelezen wordt en dat het lezen van digitale folders de komende jaren sterk toeneemt.
Bron: Q&A