Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Meer omzet voor Lidl in december dankzij AGF

Lidl en Eurospin groeien het meest in Italiaanse sector

Omzetstijging van 2,8% tijdens kerst voor Waitrose
De Britse keten Waitrose had in de zes weken tot 31 december een toename in like-for-like omzet van 2,8%. De bruto omzet steeg in deze periode met 4,8% tot £914,9 miljoen (€1,05 miljard). De omzet steeg dankzij een toename in vraag naar Waitrose 1, het premium huismerk van de keten. Dit assortiment zag een omzettoename van 21,4%. (esmmagazine.com)

India: "Flipkart wordt marktleider in 2017"
Volgens Sachin Bansal, de mede-oprichter van de Indiase online retailer Flipkart, wordt 2017 een belangrijk jaar voor zijn bedrijf. Flipkart wil in dit jaar de marktleider worden van de Indiase sector. Onlangs werden hervormingen in het management van het bedrijf doorgevoerd, die tot een efficiëntere bedrijfsvoering moeten leiden. (indianexpress.com

VK: Meer omzet voor Lidl in december dankzij AGF
Lidl had in december in het Verenigd Koninkrijk een omzettoename van 10%. De hogere omzet kwam tot stand doordat er tijdens de kerstdagen een groter volume aan kalkoen, kreeft en groente werd verkocht. Volgens het marktonderzoeksbureau Verdict Retail had Lidl ook baat bij zijn promotiecampagne "Pick of the Week", waardoor de omzet van groente en fruit met 60% is toegenomen. (esmmagazine.com

VS: Supervalu lijdt verlies in derde kwartaal
De Amerikaanse keten Supervalu had in zijn derde kwartaal een afname in omzet van 1,4% tot $3,0 miljard (€2,8 miljard). Dit kwam vooral door de afname in de omzet van de supermarktafdeling van 3,4%, waarbij ook sprake was van een afname in vergelijkbare winkelomzet van 5,7%. De omzet van het groothandelssegment van Supervalu nam iets toe met 0,2% en kwam daarmee neer op $1,9 miljard (€1,78 miljard). Supervalu leed een netto verlies van $11 miljoen (€10,3 miljoen), terwijl er vorig jaar in deze periode nog een verlies was van $16 miljoen (€15,0 miljoen). (igd.com)

VS: Aldi wil gezond assortiment uitbreiden
Aldi gaat bij zijn Amerikaanse vestigingen deze maand het aantal gezonde producten in zijn assortiment uitbreiden met een campagne onder de naam "Hello Healthy". "We willen bij Aldi onze klanten laten we weten dat we ons niet alleen richten op mogelijkheden voor een gezonde levensstijl, maar ook op het beter betaalbaar maken van deze levensstijl," aldus Liz Ruggles van Aldi. Klik hier om meer te lezen op delimarketnews.com. 

Noorwegen: Rema 1000 geeft korting op versproducten

De discountketen REMA 1000 van de Noorse Reitangruppen heeft op 5 januari een nieuw loyaliteitsprogramma geïntroduceerd onder de naam "Æ". Concurrerende ketens als NorgesGruppen en Coop Norge kwamen in reactie al snel met vergelijkbare programma's. Klanten van REMA 1000 kunnen 10% korting krijgen op alledaagse producten en krijgen daarnaast ook 10% korting op versproducten. Het programma van Coop Norge gaat in Coop Extra-vestigingen 11% korting voor versproducten aanbieden voor consumenten met een klantenkaart. (igd.com)

VK: Omzetgroei door voedingsmiddelen bij M & S in derde kwartaal
De Britse retailer Marks & Spencer had in de dertien weken tot 31 december een toename in de like-for-like omzet van voedingsmiddelen van 0,6%. De totale omzet voor voedingsmiddelen steeg bij M & S met 5,6%. De totale omzet van de retailer steeg in het Verenigd Koninkrijk met 4,5%, terwijl de internationale omzet toenam met 2,9%. (esmmagazine.com

Australië: Kikker aangetroffen in verpakte bladsla van Coles

Een consument in Melbourne trof een levende bruine kikker aan in haar pak sla, die ze eerder gekocht had bij Coles. Vervolgens meldde ze dit via Facebook, waarop Coles aangaf de situatie serieus te nemen en dat er contact zou worden opgenomen met de consument. (abc.net.au

Lidl en Eurospin groeien het meest in Italiaanse sector

De ketens Lidl en Eurospin zijn in 2015 het meest gegroeid in de Italiaanse supermarktsector. Dit blijkt uit een onderzoek van het financiële instituut Mediobanca. In dit onderzoek werd ook gekeken naar de omzet van alle grote Italiaanse supermarktketens in de periode van 2011 tot 2015. In deze periode is de sector met 4,5% gegroeid, terwijl in 2015 op zich sprake was van een groei van 1,9%. De groei in deze periode kwam met name tot stand door de discountketens Lidl Italia (+43%) en Eurospin Italia (+42.9%), gevolgd door Esselunga (+11.6%) en Iper-Unes (7%). Coop bleef nagenoeg gelijk (+0.1%), terwijl PAM Group juist terrein verloor met (-4.9%). (esmmagazine.com)

Zuid-Afrika: Lagere winstverwachting voor Woolworths

De Zuid-Afrikaanse keten Woolworths Holding verwacht dat de winst van het eerste halfjaar 2,5% tot 7,5% lager uit gaat vallen dan aanvankelijk werd geraamd. (Reuters)

Japan: Winsttoename in derde kwartaal Aeon

Aeon Co had in zijn derde kwartaal een winsttoename van 51%. Sterke resultaten bij de supermarkten, drogisterijen en discountwinkels van Aeon compenseerden voor de verliezen die bij de overige winkelketens van het bedrijf werden geleden. De bedrijfswinst voor het kwartaal tot 30 november was 13 miljard yen (€106,8 miljoen), terwijl dit een jaar eerder nog neerkwam op 8,6 miljard yen (€70,6 miljoen). In de periode van maart tot november had Aeon een winsttoename van 5,6% tot 85,4 miljard yen (€701,8 miljoen). (Reuters)

Seven & i gaat Chinese winkelnetwerk verdrievoudigen
Seven & i Holdings is van plan om met 2020 zijn winkelnetwerk in het Chinese binnenland op te voeren tot 20 vestigingen. Daarmee wil het bedrijf inspelen op het toenemende aantal consumenten in de middenklasse. De lokale dochteronderneming van Seven & i gaat in de provincie Sichuan het aantal winkels onder het Ito Yokado-merk uitbreiden tot 10 locaties.
Klik hier om meer te lezen op asia.nikkei.com.

Italië: Auchan-Sma beëindigt samenwerking met Sisa

Auchan-Sma heeft per begin januari zijn aankoopalliantie met Sisa stopgezet. De twee bedrijven werkten sinds januari 2015 samen met een overeenkomst die in principe vier jaar had moeten duren. Zowel Auchan-Sma als Sisa hebben echter aangegeven dat beide partijen ervoor hebben gekozen om de samenwerking eerder te ontbinden. (igd.com)

Taiwan: Recordomzet voor FamilyMart en 7-Eleven
De buurtwinkelketens 7-Eleven en FamilyMart hadden in 2016 een recordomzet. Dit kwam met name door de introductie van een meer onderscheidend of vernieuwend assortiment. De 7-Eleven-keten van Taiwan valt onder President Chain Store Corp. en had in 2016 een omzet van NT$215,36 miljard (€6,4 miljard), wat jaar op jaar een stijging is van 4,8%. In december behaalde de keten een omzet van NT$18,01 miljard (€536,7 miljoen). De FamilyMart-keten, die onder FamilyMart Co. Ltd. valt, had een omzetgroei van 4,8% tot NT$60,57 miljard (€1,8 miljard). De omzet in december nam voor FamilyMart met 9,1% toe tot NT$5,1 miljard (€152,0 miljoen). (chinapost.com.tw

India: straatverkopers lanceren thuisbezorgapp voor groenten
Een Indiase vakbond voor straatverkopers van groenten en fruit heeft een mobiele app geïntroduceerd, waarmee verse groente en fruit kunnen worden thuisbezorgd in de regio Kalyan. Via de 1.690 straatverkopers, die bij de vakbond zijn aangesloten, kunnen binnen een paar uur bestellingen aan huis worden geleverd. Consumenten kunnen daarbij kiezen of ze contant of via de app betalen. (timesofindia.indiatimes.com)



Publicatiedatum: