Haskap was vorig jaar voor het eerst op de beurs aanwezig en is van plan om in 2018 deel te nemen met een eigen stand.
Janja ontdekte de haskap/blauwe honingbes in 2012 op het internet samen met Zoran Petrovic. Na diverse instituten geraadpleegd te hebben en de wereldtrends op het gebied van superfoods te hebben geanalyseerd, besloot het stel een eigen handelsonderneming op te zetten, vernoemd naar de bes. Beiden zagen veel mogelijkheden voor de onbekende bessen vanwege hun vele gezonde eigenschappen en omdat zij nergens in Europa verkrijgbaar zijn, behalve dan als struik. Janja legt uit dat het mooie van de haskapbes is dat hij naast voedzaam ook nog eens erg lekker is. Er werd contact gezocht met bessendeskundige Bob Bors van de Universiteit van Saskatchewan in Canada. Bob is projectleider van het Domestic Fruit Program en docent op de faculteit plantkunde. Om een eetbare variant van de bessen te ontwikkelen, maakte Bob gebruik van de in-vitro methode. Tot die tijd moesten de bessen verwerkt worden alvorens ze voor consumptie geschikt waren. Er werd een selectie gemaakt van de beste eigenschappen, zoals grootte, zoet-zuurbalans, droogte- en vorstbestendigheid, houdbaarheid en vroege rijping.
Haskap blijft zijn areaal uitbreiden. Het bedrijf begon in 2014 met één hectare. In 2015 waren dit er al 15 geworden en in 32 hectare in 2016. Dit jaar hoopt het stel uit te breiden naar 35 tot 40 hectare. Haskap wil blijven groeien en hoopt tegen 2019 grote orders van retailers aan te kunnen nemen. De plantages worden beheerd door gecontracteerde Sloveense en Kroatische telers. De bessen dragen het biokeurmerk.
De haskapbessen hebben een sterke schil waardoor zij gemakkelijk te hanteren en op te slaan zijn. Bovendien worden de bessen eerder geoogst dan het meeste andere zomerfruit. In Slovenië gaat de oogst tussen de tweede week van mei en de eerste week van juni van start. "Hierdoor kunnen we ons product als eersten op de markt brengen, zelfs voor het aardbeienseizoen, wat ons een groot concurrentievoordeel geeft."