Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Old school horeca en foodretail heeft langste tijd gehad

Het simpelweg marketen en verkopen van kilocalorieŽn heeft zijn langste tijd gehad. In de foodretail en foodservice staat nu en in de toekomst iets anders centraal. Foodverkopers moeten zoeken "naar een diepere verbinding met de klant". Tijdens het FSIN Brunchcongres voerde Frank Quix van bureau Q&A deze boodschap letterlijk ten tonele. Maar ook de andere sprekers lieten zich uit in soortgelijke bewoordingen.

Uitdagers doorbreken in hoog tempo de status quo van de foodmarkten. Ze rekenen definitief af met de old school horeca en foodretail zoals die diep in de twintigste eeuw gestalte kregen. We beleven de razendsnelle doorbraak van foodconcepten die gestoeld zijn op smaakbelevenissen die de gast rechtstreeks raken in zijn hart. FSIN-directeur Jan-Willem Grievink vertolkte het als volgt: "Food verbindt alleen als je zelf je hart laat zien. In onze tijd wordt alles wat groot is en niet transparant bijna per definitie gewantrouwd."

P van People
Uitdagende foodmerken zetten oude marketingwetten bij het grof vuil. Van de aloude P's zoals Product en Place, houdt slechts ťťn zijn oude waarde: de P van People. Oscar Farinetti, die tien jaar geleden versfoodmarkt Eataly begon, had de P van People in het RAI Congrescentrum levensgroot op zijn sheets staan. "Over alle andere P's kun je immers eigenlijk geen beslissingen nemen zonder de P van People". Begeleid door de klanken van de Italiaanse componist Rossini en Domenico Modugno's lied Volare raakte Farinetti de congresbezoekers in het hart met zijn pleidooi voor "een poŽtische doelstelling". Bij Eataly komt de bijna dichterlijke beleving van de mooiste smaken voor hem altijd op de eerste plaats. "Business alleen om geld te maken, is boring business."

Transparant

Farinetti zoekt de verbinding met zijn klanten ook door alle fraaie verhalen over zijn ingrediŽnten met hen te delen. Dat doet Eataly niet met gemakkelijk slogans, maar door er echt werk van te maken. Farinetti: 'Daarom kiezen wij bij Eataly voor uitgebreide verhalen in zwarte letters tegen een witte achtergrond. Dat leest de consument. Gouden letters op een rode achtergrond laat hij links liggen.' Ja, erkent Farinetti, als het om Eataly en zijn verse Italiaanse smaakmakers gaat, heeft hij wel iets van een missionaris. Dat sluit aan bij woorden van Grievink, die tijdens zijn lezing wees op de foodies die hun eetstijl beleven als een soort van religie.

Bron: FSIN

Publicatiedatum: 12-1-2017

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: