Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Michiel Groenewegen (2Organics):

"Het grote publiek gaat voor bio"

Tholen - Afgelopen jaar verhuisde 2Organics naar een pand op ABC Westland van 1.100 m2. "En dat is de beste keuze die we ooit hebben gemaakt", vertelt Michiel Groenewegen. "Met Robert Blomsteel heb ik de keuze gemaakt om zelf te gaan verpakken. Voorheen werd alles voor ons gedaan en nu moeten we het zelf doen. Dat vereist een hele andere werkwijze, maar dat bevalt ons uitstekend. We zitten letterlijk boven onze handel en kunnen daardoor veel flexibeler werken. Met het creëren van ruimte in je loods, creëer je ook ruimte voor je klantenbestand. We zitten er nu zelfs aan te denken om ruimte bij te huren!"

Het bio-bedrijf schafte een flowpacker aan, die continue draait om voornamelijk paprika's voor de supermarkten te verpakken. "Kasgroenten vormen de hoofdmoot van ons assortiment. We bieden jaarrond tomaten, paprika's, komkommers, aubergines en courgettes in alle soorten aan. Verder hebben we een aardig citruspakket en starten we binnenkort weer met het overzeese avocado- en hardfruitseizoen", vertelt Michiel. "Ook hebben we eigen import van zoete aardappelen uit Israel, Spanje en Egypte."


Michiel Groenewegen en Robert Blomsteel

In de Spaanse kasgroententeelt schakelden de laatste jaren heel wat tuinders over op de biologische teelt. "Ook grote partijen zetten fors in op bio. Maar je moet het wel in perspectief zien. Van 10 hectare in Spanje komt net zoveel product af als 1 hectare in Nederland", geeft Michiel de verhoudingen weer. Hij ziet de uitbreiding in de teelt niet alleen als een bedreiging. "Het kan zowel een positieve als negatieve invloed hebben op de handel. Een situatie van overaanbod is nooit goed, maar het positieve is dat we grotere retailers ook groots met biologisch product kunnen bedienen."

2Organics richt zich hoofdzakelijk op verpakkers voor supermarkten en re-exporteurs in binnen- en buitenland. De interesse vanuit de retail neemt volgens de handelaar met het jaar toe. "Alle retailers gaan komend jaar weer meer biologisch product voeren. De tijd van de niche en geitenwollen sokken ligt al heel lang achter ons, maar doordat de prijs van biologische producten door het grotere aanbod ook betaalbaarder wordt, gaat het grote publiek voor bio. Een leuk effect van onze verhuizing is dat we ook interessanter worden voor kleinere winkels in Nederland en het buitenland voor bestellingen van pakweg een halve tot drie mix-pallets."

Bio op je bord
Opvallend is dat 2Organics zich niet alleen richt op bedrijven, maar met de pakkettendienst 'Bio op je Bord' ook de consumentenmarkt betreedt. "Biologisch winkelen moet toegankelijk, makkelijk en leuk zijn. Dit is de reden waarom wij de bij mensen thuis of op het werk laten bezorgen. De pakketten worden gratis thuisbezorgd en de losse boodschappen worden vanaf € 25 gratis aan huis bezorgd. Ook hebben we een online supermarkt waar boodschappen kunnen worden gedaan. Voorheen reden we met eigen auto's, maar daar zijn we vanaf gestapt en dat laten we nu door een pakketdienst verzorgen. Het voordeel daarvan is dat onze bezorgstraal gelijk is uitgebreid door het hele land."

De komende week is 2Organics als exposant present op de Bio-Beurs in Zwolle. "Deze beurs wordt bekender en daarmee voor ons ook interessanter. We ontmoeten er naast klanten veel biologische telers, die ook weer collega's kennen die mogelijk willen overschakelen. Als je ziet hoe groot de biologische markt aan het worden is, wordt omschakelen voor steeds meer conventionele tuinders interessant. En daarover gaan we graag met ze in gesprek", besluit Michiel.

Voor meer informatie:
Michiel Groenewegen
2Organics
ABC Westland 334
2685 DD Poeldijk
Tel: 0174-519330
michiel@2organics.nl
www.2organics.nl