Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Gemak, beleving en online heuse miljardenindustrie

"Jan Willem Grievink: "Blurren wordt alleen maar belangrijker"

Tussen nu en 2025 doen zich grote verschuivingen voor op de foodmarkt. Gemak, beleving en online trekken miljarden naar zich toe, zo bleek uit de inleiding van Jan-Willem Grievink, directeur van het FSIN tijdens het Brunchcongres van datzelfde FSIN op dinsdag 11 januari in Amsterdam RAI.

Onder de titel Food & Disruption: de strategische agenda voor de komende jaren, loodste Grievink zijn gehoor, dat bestond uit meer dan 400 aanwezigen door een reeks trends en ontwikkelingen die allemaal hun stempel gaan drukken op het tijdperk dat voor ons ligt. Hij bracht onder woorden welke gevolgen deze ontwikkelingen krijgen voor de samenleving en de foodmarkt.

Technologie en verstedelijking

Tal van aspecten passeerden de revue: technologie, verstedelijking, ontvolking platteland, vergrijzing, tijdsdruk, angst, onzekerheid, economische groei, pensioengrens die opschuift, groei aantal senioren, millennials die meer buitenshuis besteden, werkloosheid die daalt. Het toegenomen belang van gemak, vers, premium, transparantie en gezondheid speelt eveneens een rol.

De foodshopper heeft de macht in handen. Hij bepaalt wat er gebeurt. Aanbieders moeten meer dan nu het geval is oplossingen gaan aanbieden in plaats van producten, aldus Grievink. "Het belang van toegekende waarde is groter dan dat van toegevoegde waarde. Het gaat om de vraag: pakt de consument op wat jij bij hem neerlegt? Zo ja, dan is er sprake van toegekende waarde."
 
Gemak groeit 6,4 miljard euro
De segmenten beleving en gemak gaan beide fors groeien tot 2025, zo maakt het FSIN op uit onderzoek en analyses van beschikbare cijfers en prognoses. Grievink: "Gemak groeit met 6,4 miljard euro, beleving met 5,1 miljard euro. Aanbieders in het grote middenveld staan onder druk". Zij verliezen niet alleen aan beleving en gemak, maar ook aan online, al is dat verlies aanmerkelijk kleiner, te weten 3,5 miljard euro.
 
Blurringsconcepten doen hun intrede
Nieuwe blurringsconcepten en gemakswinkels dienen zich de komende jaren aan. "Het is van belang dat formules leren hoe ze moeten blurren. Meebewegen met de gast, meer passie voor lekker eten gaan etaleren, leren om met andere verdienmodellen te gaan werken, aldus Grievink, die liet weten dat blurren minder eenvoudig is dan het lijkt.

"Voor een horecaondernemer valt het niet mee om retailactiviteiten aan zijn bedrijfsvoering toe te voegen. Voor een retailer is het lastig om horeca erbij te gaan te doen. Maar ze moeten het wel leren, want blurren wordt alleen maar belangrijker."

Klik hier voor de volledige presentatie van Jan-Willem Grievink.

Bron: FSIN
Publicatiedatum: