Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Wim Zomer, Fresh Servant

Gesneden groenten drijven Finse vraag op

Het feit dat Finland twee dagen verder weg gelegen is in de logistieke keten zorgde in vroegere tijden voor een minder groot productaanbod ten opzichte van West-Europa. Hoewel er gedurende de zomermaanden lokaal geteelde producten beschikbaar zijn, worden de grootste volumes AGF geïmporteerd. De houdbaarheid van producten zoals sla vormde voorheen nog weleens een obstakel vanwege de langere transittijden maar daarin is de laatste jaren veel verbetering gekomen.

"Finland is zeker een opkomende markt. De markt is nog relatief klein, met name in vergelijking tot die in landen zoals Nederland, Frankrijk of het Verenigd Koninkrijk. Fresh Servant heeft de perfecte kans aangegrepen om zijn eigen merk te creëren. 60% tot 65% van de Finse consumenten herkent het Hetki merk van Fresh Servant naast de andere merknamen waarvoor het bedrijf produceert," vertelt Wim Zomer, consultant bij het Finse bedrijf Fresh Servant Oy.


Het familiebedrijf Fresh Servant wordt inmiddels door de tweede generatie gerund en startte zo'n 20 jaar geleden in de sla- en conveniencebranche. Twee jaar geleden werden de saladebars in supermarkten geïntroduceerd. Het bedrijf groeit zo snel dat het de fabriek die het een paar jaar geleden in gebruik nam nu alweer is ontgroeid. Er wordt hard gewerkt aan uitbreidingsplannen zodat de ruim 300 werknemers over alle ruimte en faciliteiten kunnen beschikken die nodig zijn om de Finse consument dagelijks verse producten te leveren. Het bedrijf verwerft snel naamsbekendheid als versleverancier in de retail, waaraan het salades levert. Aan de foodservicebranche levert Fresh Servant salades en groentemixen.



Algemeen directeur, Sami Haapasalmi (links) en Interim operational manager/consultant, Wim Zomer (rechts).

"Klanten kunnen hun eigen salade samen stellen voor één prijs. De saladebar biedt naast groenten en fruit ook extra's zoals croutons, kaas, eieren, garnalen etc die allemaal geleverd worden door Fresh Servant," legt Wim uit.





In vergelijking tot andere West-Europese landen is het aanbod vers gesneden AGF beperkt in Finland. Salades en gesneden soepgroenten zijn de bekendste producten. Evenals elders ter wereld zijn ook in Finland consumenten in stedelijke gebieden eerder geneigd nieuwe producten uit te proberen. 

Het assortiment slamelanges begon met ijsbergsla maar is inmiddels uitgebreid met jonge bladgroenten en melanges met rucola, radicchio en eikenbladsla. Dit jaar zal het bedrijf naar verwachting nieuwe producten op de markt brengen zoals een stevige slamelange met bonen, quinoa en zaden evenals een serie eenpersoons lunchsalades. Ook roerbak- en wokmixen staan op de planning om in 2017 geïntroduceerd te worden.




"De Finse markt is erg traditioneel, op het patriottistische af. Het is een markt waar consumenten producten van eigen bodem voorop stellen. Bij de keuze voor de twee gelijkwaardige producten zal het Finse product het altijd winnen. De gemiddelde consument houdt bovendien vast aan de traditionele maaltijd van aardappelen, groenten en vlees, al begint hier geleidelijk verandering in te komen. Vers wordt steeds belangrijker. Ons bedrijf blijft vernieuwen en introduceert ieder jaar weer nieuwe producten," aldus Wim.


Voor meer informatie:
Sami Haapasalmi
Fresh Servant Oy AB
Tel: +358 447812430
or
Wim Zomer
Tel: +31653792791
Email: wim@fresh.fi
www.fresh.fi
Publicatiedatum: