Introductie minimumloon Italië en Oostenrijk
Administratie
Het gaat TLN niet om het doel en de feitelijke inhoud van de wetgeving. TLN is voorstander van maatregelen die onderbetaling, uitbuiting en oneigenlijke concurrentie tegengaan. Als daarmee ook de concurrentieverhoudingen binnen de EU verbeterd worden, is dat voor de Nederlandse sector een win-win situatie. Het gaat om de buitenproportionele administratieve lasten die dergelijke wetgeving voor internationale transportondernemers met zich meebrengt. Ieder land heeft namelijk zijn eigen regels, zijn eigen formulieren, zijn eigen eisen aan het regelen van een vertegenwoordiger in het betreffende land en zijn eigen bewijslast vastgesteld om aan te tonen dat een bedrijf aan de wetgeving voldoet. Het is aan de ondernemer om ervoor te zorgen dat alle inschrijvingen geregeld zijn en bewijzen getoond kunnen worden door de dienstdoende chauffeur.
TLN voorziet chaos in 2017
De introductie van minimumloonstelsels is het gevolg van de implementatie van de zogenaamde handhavingsrichtlijn op de Europese detacheringsrichtlijn. Deze moest in 2016 in alle landen van de Europese Unie geïmplementeerd zijn. Dat betekent dat dit jaar naar verwachting vele overige lidstaten zullen volgen met hun wetgeving, hun procedures, hun registratieformulieren en hun eisen aan een vertegenwoordiger. Ook Nederland heeft de richtlijn medio 2016 geïmplementeerd. Buitenlandse transportbedrijven die hier cabotageritten uitvoeren of op basis van een overeenkomst internationaal vervoer verrichten, moeten aan de Nederlandse wet met betrekking tot onder andere het loon en de arbeidsomstandigheden voldoen. Het digitale registratiesysteem is momenteel in ontwikkeling en gaat naar verwachting op 1 januari 2018 'live'.
Lobby TLN
TLN volgt alle ontwikkelingen op de voet en pleit voor vrijstellingen voor Nederlandse bedrijven, aangezien zij vanwege de hoogte van de Nederlandse arbeidstijdenregels automatisch voldoen aan de wetgeving. Verder zet TLN zich in voor eenvoudigere registratieprocedures, om daarmee de administratieve lasten voor het bedrijfsleven te beperken. Uiteindelijk wil TLN naar één Europees registratiepunt, zodat chauffeurs met één actie voor alle Europese lidstaten worden geregistreerd.
Bron: TLN