Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Krijgen bewerkte AGF producten met toevoegde suiker apart label?

De Amerikaanse Food & Drug Administration (FDA) heeft een nieuwe wetgeving uitgevaardigd, waarin wordt bepaald wat voor bewerkte groenten en fruit met suiker een apart suikerlabel nodig hebben. Als het suikergehalte in het verwerkte product hoger is dan wat normaal bij een 100% product aanwezig is, moet dit nu de verpakking melding maken van toegevoegde suikers.



"Als het ingrediënt alle onderdelen bevat van groenten of fruit, maar ook zo is verwerkt dat er water is verwijderd of het product in stukken is opgebroken, beschouwden we vroeger de aanwezige suikers niet als toegevoegde suikers. Deze suikers zouden immers ook aanwezig zijn als het oorspronkelijke fruit als zodanig zou worden geconsumeerd," aldus een woordvoerder van de FDA.

De FDA is nu echter van mening dat er sprake is van een hoger suikergehalte bij producten waarvan fruitbestanddelen zoals bijvoorbeeld pulp of vocht zijn verwijderd. Doordat er in dit geval verhoudingsgewijs meer suiker in het product aanwezig is, komt dit overeen met hoe de FDA naar geconcentreerd vruchtensap kijkt. De geconcentreerde suikers van vruchtensap voegen als ingrediënt op zich immers meer calorieën per gewicht aan het product toe als er geen water zou worden toegevoegd. 

Producenten met een jaaromzet van meer dan $10 miljoen (€9,4 miljoen) moeten met ingang van 26 juli 2018 hun producten van de juiste labels voorzien. Bedrijven met een jaaromzet van minder dan $10 miljoen hebben tot 26 juli 2019 de tijd om voor deze labels te zorgen
Publicatiedatum: