Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Anders Ericsson, LEV & Co

Speciale aardappelenrassen drijven Zweedse vraag op

Na een periode van verminderde afzet die het gevolg was van negatieve publiciteit rondom de hoge glycemische index van aardappelen, is de Zweedse vraag naar aardappelen de laatste twee jaar weer gestegen.

"Het was een lastige periode maar gelukkig ziet de toekomst er een stuk rooskleuriger uit. Ik denk dat unieke aardappelrassen de belangstelling van de consument opnieuw hebben weten aan te wakkeren. Met name de jongere generatie consumenten wil graag kennis maken met nieuwe producten," vertelt Anders Ericsson van LEV & Co.

Eén van de nieuwe niche-rassen die volop in de belangstelling staat op social media is de Apache. Het ras werd vijf jaar geleden voor de Zweedse retail- en foodservicebranche op de markt gebracht door LEV & Co in samenwerking met de Schotse aardappelproducent Albert Bartlett. De rood-wit gespikkelde aardappelen worden exclusief verkocht bij de Zweedse retailketen ICA.

De Apache aardappel onderscheidt zich van doorsnee aardappelen omdat hij verwant is aan de wilde aardappel. Het ras behoort namelijk toe aan de Solanum phureja familie in tegenstelling tot de meeste andere rassen die op de markt zijn die onderdeel uitmaken van de Solanum tuberosum familie. Het ras dankt zijn unieke, iets zoete smaak aan zijn genetische kenmerken en de bereidingstijd van deze aardappel is zo'n 10% tot 20% korter dan die van conventionele rassen. In Zweden zijn er maar 2 à 3 rassen op de markt die van de wilde aardappel afstammen.

"De Apache is een geweldig ras. We lopen graag voorop met ontwikkelingen als het aankomt op rassen en verpakkingen. Zodra we echter iets nieuws introduceren, komt de concurrentie een halfjaar later met iets soortgelijks op de markt. Het aangaan van een exclusief contract met ICA voor de verkoop van onze niche-aardappelen was voor ons de manier om de markt veilig te stellen en we zijn hier zeer tevreden over."

"Het enige nadeel is dat het ras zo bijzonder is dan sommige consumenten het niet durven te proberen. Het is een nieuw ras dat er totaal anders uitziet dan de aardappelen waaraan zij gewend zijn. Vandaar dat velen toch voor de 'veilige', bekende rassen blijven kiezen. Hetzelfde geldt voor een aantal blauwe en andere rassen die we geïntroduceerd hebben. Het is soms een hele uitdaging om consumenten over te halen dit soort rassen eens te proberen."






Anders legt uit dat marketing erg belangrijk is om deze unieke rassen te laten slagen op de markt. Retailers geven aan dat de verkochte volumes van deze rassen momenteel niet het belangrijkste zijn. Wat nu vooral van belang is, is dat het AGF-schap uitgebreid wordt met een interessant product, wat uiteindelijk de afzet van de hele categorie een impuls zal geven.

"We promoten de aardappelen via social media zoals Instagram maar we hebben ontdekt dat de meest effectieve marketingmethode het inschakelen van een sterrenkok is. Chefkoks en restaurants vormen een goede markt voor deze rassen omdat zij voortdurend op zoek zijn naar nieuwe ingrediënten en smaken." 



L.E.V & Co heeft in 2016 eveneens de blauw-witte aardappel 'double fun' op de markt gebracht die werd ontwikkeld door het Nederlandse bedrijf HZPC.

"We zijn altijd op zoek naar iets nieuws en zijn van plan ons aanbod verder uit te breiden met rode en oranje rassen. Aardappelen met oranje vruchtvlees zijn ver verwant aan de wortel, wat hen naast een aparte kleur ook een bijzondere smaak geeft. We steken er veel tijd en energie in om deze vernieuwingen als eerste op de Zweedse markt te introduceren."

"Het vinden van nieuwe, spannende rassen is niet eens het moeilijkste. De uitdaging bestaat er vooral uit om de consument te interesseren voor het product," besluit Anders.

Voor meer informatie:
L.E.V & Co
Tel: +4619-450270
anders@lev.se
www.lev.se
Publicatiedatum: