Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bartosz Szatkowski, Quiza.

Poolse importeur wil naamsbekendheid verwerven met nichebananen

Ondanks het feit dat Polen een open bananenmarkt heeft, die kansen biedt om nieuwe producten te introduceren, is de consumentenmarkt in het land erg gereguleerd, waardoor er weinig mogelijkheden zijn om de afzet van traditionele producten te vergroten.


Om zijn naamsbekendheid te vergroten, werkt de Poolse importeur Quiza aan het ontwikkelen van nieuwe producten en betreden van nieuwe markten om zo de concurrentie voor te blijven.

"Ik denk dat we door innovaties in staat zijn nieuwe producten te ontwikkelen en nieuwe markten te vinden. We hebben besloten ons te richten op het aanbieden van producten waarvan de aanvoer momenteel beperkt is en die nu nog vrij onbekend zijn," vertelt Bartosz Szatkowski van Quiza.

Babybananen zijn een groot succes
Als onderdeel van zijn plan om nieuwe bananencategorieën te promoten, heeft het bedrijf zijn eigen merk babybananen geïntroduceerd dat meteen in de smaak viel bij de consument.



"Vanuit de markt is er veel belangstelling om te starten met het vermarkten van babybananen. Het feit dat dit product goed ontvangen is door Poolse retailers bewijst dat er binnen de retailsector in Midden-Europa behoefte is aan vernieuwing. Niet alleen traditionele groenten- en fruitsoorten zijn populair, consumenten zijn ook dagelijks op zoek naar nieuwe producten," legt Bartosz uit.

De babybananen werden in samenwerking met de grootste Poolse retailers op de markt gebracht. Quiza zal importprogramma's ontwikkelen omdat het verwacht dat dit product goede toekomstperspectieven biedt. De doelgroep voor dit product zijn kinderen. De bananen worden per tros verpakt in zakken van 250 gram en zijn ideaal om mee te geven in de lunchbox. "Nu steeds meer consumenten waarde hechten aan een gezonde levensstijl, is dit product ideaal. Deze kleine banaan sluit perfect aan bij de wensen van de hedendaagse consument. De kleurrijke afbeeldingen op de verpakking zijn bovendien aantrekkelijk voor kinderen. Banaitos is een product waar men blij van wordt en dat het dagelijks leven een beetje extra kleur geeft," vervolgt Bartosz.



Nicheproducten bieden goede marktkansen
Bartosz vertelt dat het zoeken naar alternatieve producten vanuit een marketing standpunt van groot belang is. Hoewel traditionele bananen nog steeds 99% van de omzet vertegenwoordigen, neemt de marketingwaarde van nicheproducten toe. Het bedrijf is heel optimistisch over de markt die voortdurend verandert en meer ruimte biedt om vernieuwende producten te introduceren.

Naast babybananen is Quiza het eerste Poolse bedrijf dat biologische bananen vermarkt onder zijn eigen merknaam. Deze week werden de eerste volumes naar Europa, inclusief Polen, geëxporteerd. Grote retailers in Midden-Europa tonen belangstelling voor de ontwikkeling van biologische producten en ook Quiza ziet toekomst in dit marktsegment. Het bedrijf is eveneens van plan om dit jaar rode bananen op de markt te brengen en zal op regelmatige basis bakbananen gaan importeren.



"We realiseren ons dat het in het begin moeilijk zal zijn om bakbananen te leveren, aangezien het een exotisch product is dat maar weinig mensen kennen. Desondanks denken we dat het product potentie heeft als nicheproduct," legt Bartosz uit.

"Nicheproducten bieden grote mogelijkheden om naamsbekendheid te verwerven en producten te introduceren. Vandaag de dag besteden consumenten in Midden- en Oost-Europa meer tijd aan boodschappen doen. Poolse consumenten beschikken over steeds meer productkennis en staan open voor vernieuwing in de keuken. Onze kookgewoonten veranderen en op TV worden consumenten overspoeld met binnen- en buitenlandse kookprogramma's wat de vraag naar exotische ingrediënten doet toenemen." 

Voor meer informatie:
Bartosz Szatkowski
Quiza
Tel: +48 58 629 66 00
Fax: +48 58 629 68 30
Email: bart@quiza.pl
www.quiza.pl
Publicatiedatum: