Meer landsgrensoverschrijdende standaarden binnen GS1
De barcode wint terrein bij het online verkopen in webwinkels. Nieuwe online spelers die hun artikelen ook in de onlinewereld willen identificeren, leveren de belangrijkste groei in het aantal GS1 deelnemers. En het is vanwege de hoge implementatiegraad dat de identificatiestandaarden in de belangstelling staan van bedrijven als Google, eBay maar ook van Bol.com en Amazon. Nu worden GS1 codes niet altijd goed gebruikt en komt het nog te vaak voor dat online bedrijven worden geconfronteerd met meerdere digitale 'waarheden' over één product. Zo gebruiken sommige online aanbieders meerdere GS1 codes (EAN) voor hetzelfde product. Anderzijds wordt een GS1 code wel gebruikt voor verschillende producten.
De invloed van data op bedrijfsprocessen wordt groter. GS1 wil daarin een industrie-breed gedragen knooppunt zijn voor het uitwisselen van productdata, foto's en keteninformatie. Zo kunnen handel, industrie, consumenten en anderen optimaal in hun informatiebehoefte voorzien. De toenemende hoeveelheid uitgewisselde data zal de manier waarop data wordt gecontroleerd wel veranderen. GS1 zet in op innovatie door de belangrijkste vernieuwingen op het gebied van duurzaamheid, traceerbaarheid en omnichannel te ondersteunen met relevante standaarden en kleinschalige implementaties.
Bron: GS1 Nederland