Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Hardfruitexporteur Kees Oskam:

"Omzetimpuls nodig om hardfruitseizoen tot goed einde te brengen"

Tholen - De hardfruitexport loopt momenteel behoorlijk stroef. "De prijzen blijven op een niveau hangen waar we het al zes, zeven weken mee moeten doen. In de perenhandel hebben we veel concurrentie vanuit BelgiŰ, dat naar mijn gevoel wat meer vaart achter de export zet en de appelexport is maar heel gelimiteerd. "De peren exporteren we naar onze traditionele bestemmingen als Duitsland, Polen en ScandinaviŰ en voor de appelen zijn er al helemaal geen uitschieters te noemen", constateert Kees Oskam.



"De prijs van Conference-peren ligt rond de 45-60 cent, naar gelang de maatvoering. Voor Lukassen wordt zo'n 40-50 cent betaald. De prijs van Elstar varieert zelfs tussen de 30 en 80 cent, afhankelijk van kwaliteit en type  bewaring. Cox-appelen zijn met een teleurstellend staartje  al  van de markt en in Jonagold is ook maar weinig handel. Voor Wellant wordt tussen de 55 en 60 cent betaald. De Kanzi-appelen en rode peren zullen ongetwijfeld meer geld opbrengen, maar die hebben maar een heel beperkt aandeel van de totale markt", constateert de exporteur uit Vleuten.

"Al met al beginnen we het nieuwe jaar met genoeg uitdagingen. Er zullen her en der toch wat omzetimpulsen moeten komen om ons fruit kwijt te kunnen. Daarbij is niet al het fruit tot het einde van het seizoen houdbaar. We gaan zeker weer proberen het seizoen tot een goed einde te brengen, maar daarvoor moet er nogal wat water door de Rijn stromen. Gelukkig staat er nu een extra sluisje open, dus dat scheelt", besluit Kees met een knipoog.

Voor meer informatie:
Handelsmaatschappij Jan Oskam
Kees Oskam
kees@janoskam.nl
www.janoskam.nl

Publicatiedatum: 3-1-2017
Auteur: Izak Heijboer
Copyright: www.agf.nl

 



 

Reacties:


een omzet impuls.... ja dat is logisch. als er nou eerst eens Goede appelen worden aangeboden, ipv al de tweede en derde pluk appelen... dan heeft de consument een reden om je produkt te kopen. en laten we het dan vooral niet hebben over die nieuwe elstar rassen, die met te veel kleur niet lekker staan te wezen... luister naar de consument en lever wat ze vragen.... dat is toekomst visie ontwikkelen. we leven niet meer in de vorige eeuw.
SP, Nederland - 3-1-2017 17:48:01


Jammer hoor.
Jules Trapper, Tilburg - 3-1-2017 13:24:45


Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: