Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Consument kiest vaker voor gezond

Gezonder eten staat ook dit jaar weer op de eerste plaats van goede voornemens voor het komend jaar. Dat blijkt uit diverse onderzoeken die afgelopen week gepubliceerd werden.¹ In het voorjaar 2016 gaf bijna 87 procent van de klanten van PLUS aan met gezonde voeding bezig te zijn en meer dan de helft wilde ook gezonder gaan eten.² De belangrijkste voornemens waren: meer water drinken en meer groente en fruit eten. Beide zaken zijn niet alleen bij voornemens gebleven, zo blijkt uit de omzetcijfers van verschillende producten.

Forse verschuiving in het frisdrankschap
In het frisdrankschap heeft een belangrijke verandering plaatsgevonden. Daar waar consumenten voorheen vooral suikerhoudende frisdranken en sap kochten, zijn nu de waters – al dan niet met een smaakje – volop in trek. Deze productcategorie heeft in 2016 een stijging laten zien van maar liefst 18 procent. Dit ging met name ten koste van de sappen; deze lieten juist een daling in omzet zien. De communicatie op het schap, waarbij PLUS met de kleuren blauw, geel en oranje de consument informeert hoeveel calorieën er in de frisdranken zitten, heeft wellicht geholpen bij deze verschuiving.

Groenten en fruit beginnen aan een opmars
Steeds meer klanten kopen meer groente. In Nederland is 2 procent meer groente verkocht (bron: GFHuis) en bij PLUS is de groenteomzet zelfs 0,5 procent harder gestegen dan de markt. De categorie panklaar groeit nog harder. Klanten kopen meer groente en dat is goed, want de norm van 250 gram groente per dag wordt nog lang niet altijd gehaald. Vooral maaltijdsalades, waar bij PLUS altijd meer dan 145 gram groente in zit, lieten een flinke groei zien. Consumenten willen best groente eten, maar dan moet het wel gemakkelijk en ook bijzonder zijn. Op die laatste trend speelt PLUS met nieuwe producten in. Denk aan groentefriet (van gele peen, pastinaak, pompoen en zoete aardappel), stamppotmixen en groentenspaghetti van biet, courgette en wortel.

Gezond eten gemakkelijker maken
De consument wil best gezonder kiezen, maar dan moet het wel gemakkelijk zijn. Daarom zijn tal van producten verbeterd in samenstelling; de hoeveelheid zout en suiker in bijvoorbeeld ontbijtgranen, vruchtendranken, sauzen en soepen is flink verlaagd. Al meer dan honderd producten van het PLUS Huismerk zijn op deze manier verbeterd. Ook komen er steeds meer producten op het schap die passen binnen de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. Zo worden binnenkort diverse soorten peulvruchten uit de diepvries en kindertoetjes toegevoegd.

Gezond blijft de trend
Ook voor 2017 zal gezond eten voor veel consumenten een belangrijk aandachtspunt zijn. Evenals voor PLUS. Zowel op het schap als in de informatie in het magazine en online. Bijzondere aandacht zal in 2017 uitgaan naar kinderen: hoe kunnen we die leren om gezond te eten? Het stoppen met kindermarketing voor ongezonde producten was een eerste stap, het promoten van gezonder eten zal de volgende zijn. Dat is het goede voornemen van PLUS voor het komend jaar.


Bron: Plus retail
Publicatiedatum: