Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Kobus Bothma, Capespan

Namibische druivensector investeert in nieuwe rassen

In Namibië vangt het druivenseizoen eerder aan dan elders op het zuidelijk halfrond. Telers in dit land proberen het seizoen te verlengen om hun druiven nog vroeger op de markt te kunnen brengen en hun aanbod aan druivenrassen uit te breiden.

"Dit jaar hadden we een vroeg seizoen," legt Kobus Bothma van Capespan Namibia uit. Het seizoen begon begin november en zal nog tot de eerste week van januari duren.


"We proberen de start van ons seizoen te vervroegen met behulp van nieuwe rassen zodat we kunnen profiteren van het gat in de markt bij aanvang van het seizoen. Dit jaar kwamen onze druiven 10 dagen eerder op de markt toen de aanvoer uit Spanje en Italië al beëindigd was."


Capespan verpakkingsfaciliteit in Namibië
 
"De vraag naar Early Sweet en Flame was sterk, dus de eerste vier weken van het seizoen waren erg goed. De productie uit de Zuid-Afrikaanse Noord-Kaap komt nu ook op gang, waardoor we samen op de markt zijn. Aangezien we vroeger begonnen zijn hebben we toch een gunstige periode om onze latere rassen te vermarkten. In Zuid-Afrika komt de aanvoer van pitloze Crimson druiven pas in maart op gang, terwijl wij al voor de Kerstdagen kunnen exporteren."

Aangezien Capespan zowel in Namibië als Zuid-Afrika produceert, kan het bedrijf gedurende een langere periode druiven leveren. Zo wordt de aanvoerperiode van Thompson verlengd van drie tot wel zes tot zeven weken.

Nieuwe rassen

Het bedrijf heeft geïnvesteerd in nieuwe rassen zoals Cotton Candy, Sweet Saphire, Jack salute, Magenta, Timco, Melody, Sweet Celebration, Arra 10,13,14 en 15.

"We hebben hier bij NGC een proefveld waar we de komende drie jaar nieuwe rassen zullen testen. In 2016 zijn er 21 rassen aangeplant."


Cotton Candy

"We hebben rassen gekozen op basis van de marktwensen, zoals het ras Cotton Candy. We willen zien hoe dit ras hier gedijt. De markt voor Cotton Candy is niet zo groot en we zijn van plan het ras te leveren aan nichemarkten."

Concurrentie
"Ons doel is kwaliteitsdruiven produceren tegen lage productiekosten. Als we hierin slagen, zullen we altijd concurrerend zijn op de internationale markt. Hoewel sommigen menen dat de markt overspoeld wordt met druiven, zijn er ook nog markten die ontwikkeld moeten worden, zoals de Afrikaanse en Chinese markt. De vraag op de lokale markt in Zuid-Afrika is de laatste jaren gestegen. Afrika wordt een steeds grotere speler en de markt wordt verfijnder. Tot voor een paar jaar geleden verkochten we alleen dozen maar nu verkopen we punnets. Bovendien is deze markt voor ons zeer dichtbij zodat we de druiven per vrachtwagen kunnen vervoeren. De koelfaciliteiten dienen wel verbeterd te worden," zo geeft Bothma aan. Hij verwacht dat ook de Aziatische markt nog flink uitgebreid kan worden en verwacht hier voorlopig geen overaanbod van druiven.


Sweet Sapphire

Het belang van een programma
"Het vermarkten van druiven houdt tegenwoordig niet op bij het eenvoudigweg produceren en transporteren van het product," legt Kobus uit. "Je moet investeren in nieuwe rassen en speciale lijnen. Punnets zijn standaard geworden en de consument heeft steeds minder belangstelling voor onverpakte druiven.

Het is van belang om ieder seizoen volgens een vast programma te werken. "Je kan niet naar afzetmarkten gaan zoeken na de oogst. Als er sprake van overaanbod is en je geen programma hebt, dan zal het moeilijk zijn een goed resultaat te behalen."

Druiventeelt in Namibië
In Namibië is het van belang de productie van te voren te plannen. Wanneer je iets nodig hebt, dan moet dit vanuit Zuid-Afrika aangevoerd worden wat minimaal acht uur rijden is. De druiven worden geëxporteerd via de haven van Kaapstad. Deze regio kent nauwelijks vorst, hagel en regen. Het kan hier zo warm worden dat telers hun druiven af dekken om ze te beschermen tegen de brandende zon.


Kobus Bothma

Wat betreft snoeien, gebruik van gewasbeschermingsmiddelen en irrigatie wijken de teeltmethoden af van die in Zuid-Afrika. De ranken dienen jaarrond geïrrigeerd te worden. De toepassing van gewasbeschermingsmiddelen kan aanzienlijk beperkt worden vanwege de droge omstandigheden. In Aussenkehr is een druivenareaal van ruim 2000 hectare te vinden wat komende jaren nog verder uitgebreid zal worden. Binnen de komende vijf jaar hoopt men de productie op te voeren naar 10 miljoen dozen van 4,5 kilo.
 
Aussenkehr kende aanvankelijk één bedrijf waarvan Dusan Vasiljevic de eigenaar was. Inmiddels hebben verschillende bedrijven hier land gekocht en geïnvesteerd. De wegen werden pas een aantal jaren geleden verhard en in het dorp wonen zo'n 20.000 werknemers in traditionele hutten. In 1998 werd het gebied op het elektriciteitsnet aangesloten. De capaciteit hiervan wordt de komende anderhalf jaar vergroot zodat de productie verder uitgebreid kan worden. Elektriciteit is van belang om water uit de rivier de Orange te kunnen pompen voor de irrigatie van de druivenplantages. Capespan werkt momenteel aan een verbetering van zijn irrigatiesysteem. Er is al één zonne-energiecentrale aanwezig in de regio en een andere staat gepland.

Water
Toen FreshPlaza in week 49 een bezoek bracht aan Aussenkehr had de waterstand in de rivier de Orange zijn laagste peil in 35 jaar bereikt. Kobus is er echter van overtuigd dat het water uit Zuid-Afrika Aussenkehr zeer binnenkort zal bereiken.

Arbeid
In het seizoen komen seizoenskrachten vanuit het noorden van Namibië naar Aiussenkehr. Kobus legt uit dat mensen graag in de druivensector te werken vanwege de goede verdiensten. Namibië heeft maar 2,5 miljoen inwoners. Visserij, mijnbouw en landbouw zijn de drie belangrijke sectoren.


Voor meer informatie:
Kobus Bothma
Capespan Namibia
Tel: +264 63 297570
[email protected]
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer