"We proberen de start van ons seizoen te vervroegen met behulp van nieuwe rassen zodat we kunnen profiteren van het gat in de markt bij aanvang van het seizoen. Dit jaar kwamen onze druiven 10 dagen eerder op de markt toen de aanvoer uit Spanje en Italië al beëindigd was."
"De vraag naar Early Sweet en Flame was sterk, dus de eerste vier weken van het seizoen waren erg goed. De productie uit de Zuid-Afrikaanse Noord-Kaap komt nu ook op gang, waardoor we samen op de markt zijn. Aangezien we vroeger begonnen zijn hebben we toch een gunstige periode om onze latere rassen te vermarkten. In Zuid-Afrika komt de aanvoer van pitloze Crimson druiven pas in maart op gang, terwijl wij al voor de Kerstdagen kunnen exporteren."
Nieuwe rassen
Het bedrijf heeft geïnvesteerd in nieuwe rassen zoals Cotton Candy, Sweet Saphire, Jack salute, Magenta, Timco, Melody, Sweet Celebration, Arra 10,13,14 en 15.
Cotton Candy
"We hebben rassen gekozen op basis van de marktwensen, zoals het ras Cotton Candy. We willen zien hoe dit ras hier gedijt. De markt voor Cotton Candy is niet zo groot en we zijn van plan het ras te leveren aan nichemarkten."
"Ons doel is kwaliteitsdruiven produceren tegen lage productiekosten. Als we hierin slagen, zullen we altijd concurrerend zijn op de internationale markt. Hoewel sommigen menen dat de markt overspoeld wordt met druiven, zijn er ook nog markten die ontwikkeld moeten worden, zoals de Afrikaanse en Chinese markt. De vraag op de lokale markt in Zuid-Afrika is de laatste jaren gestegen. Afrika wordt een steeds grotere speler en de markt wordt verfijnder. Tot voor een paar jaar geleden verkochten we alleen dozen maar nu verkopen we punnets. Bovendien is deze markt voor ons zeer dichtbij zodat we de druiven per vrachtwagen kunnen vervoeren. De koelfaciliteiten dienen wel verbeterd te worden," zo geeft Bothma aan. Hij verwacht dat ook de Aziatische markt nog flink uitgebreid kan worden en verwacht hier voorlopig geen overaanbod van druiven.
Sweet Sapphire
Het belang van een programma
"Het vermarkten van druiven houdt tegenwoordig niet op bij het eenvoudigweg produceren en transporteren van het product," legt Kobus uit. "Je moet investeren in nieuwe rassen en speciale lijnen. Punnets zijn standaard geworden en de consument heeft steeds minder belangstelling voor onverpakte druiven.
Druiventeelt in Namibië
In Namibië is het van belang de productie van te voren te plannen. Wanneer je iets nodig hebt, dan moet dit vanuit Zuid-Afrika aangevoerd worden wat minimaal acht uur rijden is. De druiven worden geëxporteerd via de haven van Kaapstad. Deze regio kent nauwelijks vorst, hagel en regen. Het kan hier zo warm worden dat telers hun druiven af dekken om ze te beschermen tegen de brandende zon.
Kobus Bothma
Wat betreft snoeien, gebruik van gewasbeschermingsmiddelen en irrigatie wijken de teeltmethoden af van die in Zuid-Afrika. De ranken dienen jaarrond geïrrigeerd te worden. De toepassing van gewasbeschermingsmiddelen kan aanzienlijk beperkt worden vanwege de droge omstandigheden. In Aussenkehr is een druivenareaal van ruim 2000 hectare te vinden wat komende jaren nog verder uitgebreid zal worden. Binnen de komende vijf jaar hoopt men de productie op te voeren naar 10 miljoen dozen van 4,5 kilo.
Water
Toen FreshPlaza in week 49 een bezoek bracht aan Aussenkehr had de waterstand in de rivier de Orange zijn laagste peil in 35 jaar bereikt. Kobus is er echter van overtuigd dat het water uit Zuid-Afrika Aussenkehr zeer binnenkort zal bereiken.