Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Coöperatie Hoogstraten wil expert zijn in zachtfruit en glasgroenten

"Wij hadden geen behoefte om in een hardfruittraject te stappen"

Tholen - Een omzet van om en nabij de 223 miljoen euro, een goed aardbeienjaar en redelijk kasgroentenseizoen: dat is 2016 voor coöperatie Hoogstraten in een notendop. Gaston Opdekamp, directeur van Coöperatie Hoogstraten geeft dit jaar het cijfer zeven, op een schaal van één tot tien. De belangrijkste producten voor de coöperatie zijn nog steeds aardbeien, tomaten en paprika's.

"Voor aardbeien hebben we een goed jaar gehad"

Hij vertelt: "Ik denk niet dat we mogen klagen, de omzet ligt enkele percentages hoger dan in 2015. De start was matig. Het was lang donker en de producties bleven achter, zeker in glasgroenten. De zomer was goed, we hadden bij geen enkel product een langdurige crisis of dip. Het najaar is voor aardbeien bijzonder sterk geweest en dat is nog altijd bezig. Voor de glasgroenten waren oktober en november maar matig, de prijsvorming voor tomaten was heel gewoontjes. Het paprikaseizoen eindigde minder goed dan vorige keer. Alhoewel, 2015 was voor paprika dan ook een uitzonderlijk jaar met stevige prijzen tot het einde. Dit jaar was Spanje iets vroeger present met kwalitatief goed product", vat hij het jaar samen. "We zeggen geen 'hoera', maar voor de meeste producten kunnen we spreken van gemiddelde tot redelijke prijzen. Voor aardbeien hebben we een goed jaar gehad. Dat mag gezegd zijn."



Groei in tomaten en aardbeien
Naar volgend jaar toe ziet Gaston een stijging bij verschillende producten. "Het tomatenareaal zal groeien en ook aardbeien komen erbij. Er is ook een kleine stijging bij paprika's te zien, maar dat is bijna niets in vergelijking met de stijging in Nederland." Of de Nederlandse areaaluitbreiding een bedreiging wordt, weet hij nog niet. "Dat zal de toekomst uitwijzen. Zulke zaken zie je meestal pas achteraf. Voor aardbeien zegt men al 15 jaar dat er een kink in de kabel gaat komen door de stelselmatige uitbreiding. Dat gaat mogelijk nog eens gebeuren, maar we weten niet wanneer."

Prijsverschillen

Het is een bekend gegeven dat er regelmatig prijsverschillen zijn tussen Belgische en Nederlands kasgroenten. "We kijken zeker rond, luisteren wat er gebeurt en we positioneren ons boven de markt als het gaat om prijsvorming." Trekt dit ook Nederlandse telers? "Wij staan open voor iedereen die zich aanmeldt, maar recent zijn de aanmeldingen zeer beperkt. Bij glasgroenten kunnen telers ons rechtstreeks benaderen, bij aardbeien gaat dat via CLTV Zundert. Misschien voeren we te weinig campagne op basis van onze prijzen, maar er zijn ook geen eenduidige prijzen uit Nederland beschikbaar. We doen ons ding en we willen dat vanuit onze eigen sterktes doen." Of er in de toekomst meer Nederlandse groententelers zullen aansluiten is voor hem een vraagteken. "Er zijn in Nederland steeds meer telersverenigingen die afstand doen van GGO, dus misschien heeft dat gevolgen. Ik geloof niet dat er een stormloop komt, ik denk dat we die tijden gehad hebben. De woelige jaren liggen achter ons. Ook in Nederland was het rustig dit jaar, misschien ook omdat het een redelijk seizoen was."


Een sportmarathon op Coöperatie Hoogstraten leverde deze week €6.500 op voor #mfl.

Geen hardfruitpoot

Nuchter kijkt hij tegen de 'veiling-situatie' in België aan. "Er zijn nog een paar grote coöperaties in België, dus veel meer consolideren kan niet meer." Had Hoogstraten geen interesse in Veiling Haspengouw? "In 2009 kregen we de kans om een volledige hardfruitveiling over te nemen, Profuco. Dat hebben we toen niet gedaan. Wij gaan ervan uit: schoenmaker blijf bij uw leest. Wij hebben weinig tot geen affiniteit met hardfruit in deze streek, we hebben de infrastructuur en juiste mensen niet en zelfs geen ULO-bewaring. Waarom zouden we ons gaan storten op een hardfruitproject? Nee, er zijn anderen die daar sterk in zijn. Ik wens die partijen oprecht veel succes. Wij hadden geen behoefte om in een hardfruittraject te stappen. Wij kijken eerder naar een uitbreiding in de zachtfruitsector; daar hebben we wél affiniteit mee. We zien recent in onze regio telers overstappen naar of nieuwe projecten opstarten in blauwe bes, framboos en kersen. Daar denken we wel een expertise aan onze leden te kunnen aanbieden. Samen met onze aardbeien liggen daar nog veel kansen."

Samenwerkingen
We werken dit jaar reeds 20 jaar samen met CLTV Zundert in de aardbeien. Ook met Veiling BelOrta wordt regelmatig samengewerkt, en dit al gedurende bijna 40 jaar. Recenter is er de samenwerking met Veiling Zaltbommel in paprika en framboos. "Wat we samen kunnen doen proberen we ook samen te doen. Paprika-acties in Frankrijk bijvoorbeeld, dat doen we al voor het derde jaar samen met BelOrta en LAVA. Maar op andere vlakken zijn we ook elkaars concurrent, dat is nu eenmaal zo. Elke dag zijn we master in de klokverkoop van aardbeien, en staan de aardbeien van BelOrta, REO en BFV naast de onze op dezelfde klok. Anderzijds worden onze groenten mee verkocht op de groenteklok van BelOrta. Je moet elkaar versterken daar waar het kan maar je bent concurrent daar waar het nodig is."

2017
In 2017 wil Gaston organisatie sterker maken. "Er zijn verschillende uitdagingen, zoals een upgrade op het gebied van informatica, communicatie intern en extern, maar we willen ook verder de markt in gaan. Er zijn altijd leergebieden en er is steeds nood aan verbetering. Ook op het gebied van automatisering is het belangrijk om bij te blijven. Als je even niet oplet, loop je achter."
Als het gaat om de bedrijfsactiviteiten is groei geen doel op zich voor Hoogstraten. "Omzet is uiteraard de basis van je activiteiten. We willen vooral de dingen die we doen, goed doen."

Voor meer informatie:
Gaston Opdekamp
Coöperatie Hoogstraten
Loenhoutseweg 59
Hoogstraten - België
Tel: +32 3 3400233
Fax: +32 3 3147844
www.hoogstraten.eu