Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ivan Beloica, Delhaize Servië

Voorlichting consumenten verhoogt verkoop

Ivan Beloica van de Delhaize in Servië vertelt dat ze zich vooral richten op hun verse aanbod van groenten en fruit. Dit ondanks het feit dat de consumptie van deze producten lager is dan in de rest van de EU. De gemiddelde Serviër eet 39,2 kg aardappelen per jaar vergeleken met 82 kg per jaar voor de gemiddelde EU consument. Serviërs besteden ongeveer €140 per week aan boodschappen.


Ivan Beloica (rechts) van Delhaize bij een recente rondleiding van Tempo tijdens het Forum South-East Europe 2016.

De export wordt steeds belangrijker voor Servië. Toch wordt nog 60% van de producten op de binnenlandse markt verkocht en maar 40% op de exportmarkt. De exportmarkt is consistenter en transparanter en er zijn veel mogelijkheden voor kortingen. 

Voor grote bedrijven zoals Delhaize wordt het op deze manier ook steeds makkelijker om veiligheid van producten te garanderen. Beloica vertelde dat ze alleen met langdurige contracten werken. Delhaize Servië werkt samen met leveranciers uit meer dan 30 landen, die allemaal aan kwaliteitseisen moeten voldoen. 

Voorlichting
Delhaize heeft drie verschillende formats in Servië: Maxi (supermarkt), Shop and Go en Tempo (hypermarkt). De kleinere twee versies nemen toe, terwijl het aantal hypermarkten afneemt.



Volgens Beloica komt dit vooral door de voorlichting. Consumenten willen graag meer weten over de herkomst, voedingswaarde en het gebruik van de producten. In de kleinere winkels is meer direct klantcontact dan in de hypermarkten. Mensen in Servië hebben vaak de verkeerde informatie over producten, dus ze kunnen veel baat hebben bij voorlichting.

"We willen graag een uitgebreid aanbod van bijvoorbeeld appelen hebben. We geven consumenten alle informatie om vervolgens de juiste keuze te maken. Na de juiste voorlichting willen klanten wel 10-15% meer betalen voor hun favoriete appel."



Publicatiedatum: