Top tien foodtrends 2017
1.Wellness Tonics
Het nieuwe jaar wordt ingeluid met een nieuwe golf van tonics, tincturen en wellness-dranken die veel verder reiken dan de versgeperste sap rage. De meest gewilde drankjes worden gemaakt van heilzame planten waarvan de alternatieve geneeskunde al jarenlang gebruikt maakt.
2.Producten van bijproducten
Producten die overblijven na het maken van een product zijn niet langer alleen resten, maar worden door producenten gebruikt om nieuwe producten mee te maken. Zo wordt bijvoorbeeld het water dat wordt gebruikt voor de olijfolieproductie gebruikt als basis voor schoonmaakartikelen.
3.Kokos(noten)
Kokosnootolie en kokoswater kennen we allemaal, maar aankomend jaar gaan we meer producten van kokos(noot) zien. Zo wordt het kokossap gebruikt als suiker, de olie in allerlei soorten beautyproducten en het witte vlees in producten als tortilla's, chips, ijs, boter, etc.
4.Japans voedsel
Behalve sushi heeft de Japanse keuken ons meer te bieden en dat gaan we in 2017 zien. Producten zoals ponzu, miso, mirim, sesamolie en pruimazijn vinden hun weg van de restaurantmenu's naar de thuiskeuken. Het Japanse voedsel komt niet alleen terug tijdens het diner, maar ook tijdens het ontbijt en de lunch. Bijvoorbeeld in nieuwe soorten groene thee.
5.Creatieve kruiden
Zeldzame specerijen uit traditionele wereldwijde recepten krijgen steeds meer de aandacht. Deze onbekende sauzen en dips zijn te vinden op de menu's en zelfs in supermarkt. Denk bijvoorbeeld aan zwarte knoflookpuree en pruimenjam met chiazaden.
6.Nieuwe pasta's
Vandaag de dag worden pastarecepten niet meer beïnvloed door Italiaanse grootmoeders, maar door een beweging die plantaardig en 'schoon' voedsel wil. Alternatieve graannoedels worden gemaakt van quinoa, linzen en kikkererwten. Daarnaast komen er ook seizoensgewonden pasta's, die vers gemaakt worden van de groenten uit het seizoen.
7.Paarse Power
Rijk gekleurd paars voedsel zien we overal terug: paarse bloemkool, paarse asperges, vlierbessen, acaibessen, paarse zoete aardappelen, paarse mais, etc. Maar de kracht van paars gaat verder dan alleen de kleur, de voedingsmiddelen hebben vaak veel antioxidanten en nutriënten in zich.
8.On-the-Go Beauty
Door het mixen van ingrediënten verdwijnt het verschil tussen huidverzorgingsproducten en make-up producten. Er komen steeds meer natuurlijke beautyproducten, die makkelijker aan te brengen zijn, waardoor er minder speciale kwastjes en borsteltjes nodig zijn.
9.Flexitarian
In 2017 gaat de consument steeds meer voor een nieuwe, gepersonaliseerde vorm van gezond eten. Hij wordt niet gelijk veganistisch, maar kiest voor een dieet dat bij hem past. Bijvoorbeeld vijf dagen per week glutenvrij of vegetarisch eten en de overige twee dagen daar niet op letten.
10.Gewetensvol eten
Mensen vragen zich niet alleen af wat ze willen eten, maar ook hoe ze geld kunnen besparen, voedselverspilling tegen kunnen gaan, tijd kunnen besparen en gezonder kunnen eten. Supermarkten kunnen hierop inspelen door nieuwe soorten producten aan te bieden, bijvoorbeeld voorgekookt voedsel wat verwarmd wordt bewaard.
Klik hier voor het hele artikel
Bron:Whole Foods Market