Kinderen willen koken met groenten en fruit
Groente en fruit
De meeste nieuwe producten zijn in de categorie van groente en fruit, inhakend op de trend van gezondheid. Veel productontwikkeling is er ook op het vlak van gemak. Zo worden mandarijnen waarvan de schil er makkelijk afgaat in het Verenigd Koninkrijk neergezet als easy peelers voor kinderen.
Trends 2017
Clean label, plantaardige eiwitten en personalised nutrition zijn bekende trends voor de voedingsmiddelenindustrie. Deze maken nog steeds deel uit van de trends die Innova Market Insights voor 2017 formuleerde. Nieuwe ontwikkeling is de toenemende invloed van kinderen op productontwikkeling.
"Interesse in natuurlijke ingrediënten en een clean label blijft een belangrijke trend in de industrie", vertelt innovatiedirecteur Lu Ann Williams van Innova Market Insights. "Het is de belangrijkste trend in onze voorspellingen van afgelopen jaren. In 2008 stond go natural bovenaan onze trendlijst en is sindsdien in verschillende vormen voorgekomen zoals processed is out, from clear to clean label en organic growth for clear label. In 2017 staat clear supreme op de lijst.
Andere trends
Naast Clean Supreme (clean label) en Beyond Pester Power (invloed van kinderen) zijn de acht andere trends voor 2017 van Innova Market Insights:
Disruptive Green over de populariteit van plantaardige ingrediënten
Sweeter Balance over de balans tussen smaak en suikerreductie
Kitchen Symphony over de populariteit van wereldse smaken
Body in Tune over keuze van consumenten voor gepersonaliseerde diëten
Plain Sophistication over chique eten bijvoorbeeld bier
Encapsulating Moments zoomt in voeding ontwikkeld voor nog specifiekere eetmomenten
Fuzzy Borders gaat in op de verschillende doelen van producten: smoothie of energiedrank
Seeds of Change belicht de interesse in zaden in verschillende categorieën.
Bron: VMT