Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Veel vraag naar grapefruit vanuit jongste generatie

Er is rond de kerstdagen een groeiende vraag naar grapefruit. Volgens Trent Bishop van Lone Star Citrus uit Florida neemt de grapefruitomzet sinds de vrijdag na Thanksgiving toe. Hoewel het seizoen veel langer duurt, zijn deze dagen voor deze fruitsoort de seizoenspiek. 

"Op dit moment bereiden we bestellingen voor om alles op tijd met Kerst in de winkels te krijgen. Daarna neemt de omzet verder toe wegens alle promotie rondom oud en nieuw. Retailketens voeren promotiecampagnes voor een gezonde levensstijl. Na oud en nieuw gaat iedereen op dieet en proberen consumenten de gezondst mogelijke voedingsmiddelen te vinden. Grapefruit voorziet in die behoefte," aldus Trent. In verband met de feestdagen presenteert Lone Star met trots zijn speciale verpakking, die bij verschillende retailers in Noord-Amerika voor handen is.



Nieuwe generatie ontdekt grapefruit
De grapefruit blijkt goed te kunnen concurreren met trendy en gezonde voedingsproducten. "Ik heb het idee dat er voor de grapefruitsector sprake is van een opleving. Sinds de laatste vijf jaar zie ik nieuwe activiteit rondom deze fruitsoort. Dit komt zowel doordat telers nu beter de gezonde eigenschappen naar de consument toe promoten als door de millenniumgeneratie die de grapefruit als een gezonde optie zijn gaan zien," zegt April Flowers. De nieuwe generatie consumeert de grapefruit niet op dezelfde manier waarop hun ouders en grootouders dit deden. Het fruit wordt gebruikt in duurdere restaurants en in cocktailbars, maar ook in salades en bijgerechten.


Genoeg aanbod voor een eerlijke prijs
"We proberen het tempo van ons product binnen de perken te houden, zodat we genoeg hebben om van oktober tot mei te oogsten. Op dit moment wordt het aanbod beperkt door ten eerste het weer en ten tweede onze mogelijkheden om het fruit te laten rijpen in onze faciliteiten," aldus Flowers. Het weer heeft tot nu toe goed meegewerkt en de faciliteiten lopen op maximum capaciteit. Het grapefruit wordt geteeld in het zuiden van Texas, net ten noorden van de Rio Grande-rivier. 90% van het fruit is van het Rio Star-ras, maar er wordt ook Ruby Sweet- en Henderson-grapefruit geteeld.

De concurrentie komt altijd van Florida. Tijdens de orkaan van 2005 wist het bedrijf echter zijn klantenbasis in Florida te vergroten. Veel van de klanten zijn sinds het herstel van Florida bij Lone Star Citrus gebleven. De prijzen zijn momenteel iets hoger. "De prijzen zijn meer gestabiliseerd sinds het begin van twee maanden geleden. Over het algemeen is er sprake van een redelijke tot goede markt."



Seizoen loopt tot april
Als het klimaat meewerkt en iedereen zonder weersgerelateerde problemen kan oogsten, zou volgens Lone Star de oogst voornamelijk in januari plaats moeten vinden. De grapefruit wordt dan vervolgens verwerkt om tot de derde week van januari bestellingen te vervullen. Het seizoen zal worden afgerond in de derde week van april.

Voor meer informatie:
Trent Bishop
Lone Star Citrus
Tel: (956) 424-7775
Publicatiedatum: