Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Flinke omzetgroei hippe foodconcepten dankzij millennials

Food wordt belangrijker in het dagelijks leven van grote groepen consumenten. Dat is terug te zien in het straatbeeld, te beginnen in de grote steden en rond universiteitsterreinen. Met name millennials (tussen de 25 en 35 jaar) willen met hun koop- en consumptiegedrag laten zien hoe ze in het leven staan. Dat leidt tot flinke omzetgroei bij tal van hippe foodconcepten.

Behalve in de groei van horeca-achtige concepten is deze ontwikkeling ook terug te zien in de omzetgroei van meer luxe producten en convenience gerechten in het foodretailkanaal. De routinematige consumptie staat licht onder druk, terwijl de consumptiemotieven 'gemak' en 'gezellig' flink groeien, ook de komende jaren. Overigens blijft 'routinematig thuis eten' met 46 procent marktaandeel veruit het grootste segment.

Foodretail groeit in buitenshuisconsumptie
De totale foodconsumptie steeg in 2016 met 2,1 procent tot bijna 55 miljard euro. De Out of Home-kanalen groeiden met 2,7 procent en zijn goed voor 33,3 procent van de totale foodomzet. De kanalen die traditioneel op de thuisconsumptie zijn gericht (At Home), groeiden opnieuw minder hard, te weten 1,8 procent. Hun 'maagaandeel' daalde naar 66,7 procent.

Bron: FSIN
Publicatiedatum: