Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"TLN: "Nederland wordt straks parkeereiland van de EU"

"Duitse plannen belasten Nederlands wegennet"

De Duitse minister Alexander Dobrindt van Transport heeft plannen die mogelijk schadelijke gevolgen gaan hebben voor Nederlandse grensregio's. ​Zo is de minister van plan om een personenautotol in te voeren en daarnaast een verbod te leggen op chauffeurs die 45 uur rust houden in de cabine. De PKW Maut en de 45 uur rust hebben weliswaar niets met elkaar gemeen, maar de verwachting is dat deze voor problemen gaan zorgen voor de Nederlandse infrastructuur en het milieu. Door de invoering van de PKW Maut in Duitsland wordt het Nederlandse wegennet namelijk zwaarder belast.

Gevolgen grensgemeenten
Verder heeft de introductie van de personenautotol in Duitsland ook gevolgen voor de Nederlandse grensgemeenten. Er is een grote kans dat er uitwijkverkeer ontstaat om Duitse tol te vermijden. Bovendien krijgt de Nederlandse grensregio ook last van het verbod op 45 uur rust in de cabine. Toen in België het verbod ingevoerd werd, stroomden de Nederlanden parkeerplaatsen over en werd er massaal uitgeweken naar grensgemeenten. Transport en Logistiek Nederland (TLN) vreest dat Nederland straks het parkeereiland wordt van de EU. TLN vindt dat de 45 uur rust in de cabine gehandhaafd moet worden in Nederland, totdat er in Europa meer duidelijkheid is. TLN pleit daarbij voor de mogelijkheid eens in de vier weken de 45 rust in de cabine te kunnen genieten. Dit moet in Europa wel uniform gelden en toegepast worden.

Ecocombi

Minister Dobrindt heeft verder laten weten dat vanaf 1 januari 2017 de ecocombi ingezet mag worden in Duitsland. Dit geldt overigens niet voor de Nederlandse ecocombi, omdat er namelijk geen grensoverschrijdend vervoer verricht mag worden met deze voertuigen. Tot slot wil de minister meer haast maken met de digitaliseringsagenda en de E-CMR op de middellange termijn in voeren in Duitsland.

Bron: TLN
Publicatiedatum: