"Duitse plannen belasten Nederlands wegennet"
Gevolgen grensgemeenten
Verder heeft de introductie van de personenautotol in Duitsland ook gevolgen voor de Nederlandse grensgemeenten. Er is een grote kans dat er uitwijkverkeer ontstaat om Duitse tol te vermijden. Bovendien krijgt de Nederlandse grensregio ook last van het verbod op 45 uur rust in de cabine. Toen in België het verbod ingevoerd werd, stroomden de Nederlanden parkeerplaatsen over en werd er massaal uitgeweken naar grensgemeenten. Transport en Logistiek Nederland (TLN) vreest dat Nederland straks het parkeereiland wordt van de EU. TLN vindt dat de 45 uur rust in de cabine gehandhaafd moet worden in Nederland, totdat er in Europa meer duidelijkheid is. TLN pleit daarbij voor de mogelijkheid eens in de vier weken de 45 rust in de cabine te kunnen genieten. Dit moet in Europa wel uniform gelden en toegepast worden.
Ecocombi
Minister Dobrindt heeft verder laten weten dat vanaf 1 januari 2017 de ecocombi ingezet mag worden in Duitsland. Dit geldt overigens niet voor de Nederlandse ecocombi, omdat er namelijk geen grensoverschrijdend vervoer verricht mag worden met deze voertuigen. Tot slot wil de minister meer haast maken met de digitaliseringsagenda en de E-CMR op de middellange termijn in voeren in Duitsland.
Bron: TLN