Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Fusies en samenwerking in de rederijsector

In 2016 zijn een aantal rederijen gaan samenwerken door middel van partnerschappen en fusies. Hierdoor konden deze bedrijven hun financiële middelen samenvoegen, hun efficiëntie verbeteren en het overschot binnen de sector aanpakken. De analist William Bennett van VesselsValue heeft de vijf grootste gefuseerde containerrederijen in kaart gebracht. 

Onlangs maakte Maersk plannen bekend om Hamburg Süd over te nemen. Andere fusies en overnames betreffen Hapag-Lloyd/UASC, CMA CGM en NOL/APL, de Chinese bedrijven Cosco en CSCL en de Japanse bedrijven NYK Line, MOL en K Line.

Volgens Bennet zou Maersk met de overname van Hamburg Süd een marktaandeel in handen krijgen van 9,7% voor de internationale sector voor containertransport. De waarde hiervan zou neerkomen op $9,9 miljard (€9,3 miljard). De vloot van de twee rederijen samen zou neerkomen op 319 schepen.

China Cosco Shipping zou een marktaandeel krijgen van 6,9% met een waarde van $7 miljard (€6,6 miljard) en een vloot van 190 schepen.

Als CMA CGM eenmaal is gefuseerd met APL heeft deze organisatie een marktaandeel van 6,0% met een waarde van $6 miljard (€5,7 miljard).

Hapag-Lloyd heeft na de overname van CSAV en UASC, een marktaandeel van 5,3% met een waarde van $5,4 miljard (€5,1 miljard) en een vloot van 123 schepen.

De fusie van MOL, NYK Line en K Line leidt tot een marktaandeel van 5,2%, een waarde van $5,1 miljard (€4,8 miljard) en een vloot van 129 schepen. 

Elke fusie toegelicht  
Maersk/Hamburg Sud. Maersk heeft bevestigd dat Hamburg Süd wordt overgenomen. Hamburg Süd heeft een sterke positie in de handelsroutes tussen noord en zuid en vormt daarmee een aanvulling op de huidige activiteiten van Maersk. Maersk betaalt $4 miljard (€3,8 miljard) voor Hamburg Süd, dat in bezit is van een vloot met een waarde van $1,5 miljard (€1,4 miljard). De overname wordt naar verwachting in 2017 voltooid. Maersk heeft hiermee 15% van de totale capaciteit in de wereld.

China Cosco Shipping. In december 2015 verleende de Chinese overheid zijn toestemming voor de fusie tussen Cosco en China Shipping. Hierdoor ontstond een sterkere en grotere nationale rederij met het concurrerend vermogen van beide bedrijven, zonder dat men nog tegen elkaar moet concurreren. China Cosco Shipping heeft onlangs de grootste bestelling aan nieuwe schepen ooit geplaatst in de vorm van 29 ULVC's en 4 Post-Panamax-containerschepen. De Chinese containervloot wordt geschat op $17,6 miljard (€16,6 miljard), waarmee het de meest waardevolle vloot in de sector is. Deze fusie heeft 17% van de totale wereldcapaciteit.

CMA CGM/APL. De grootste overname van het Franse CMA CGM was de in Singapore gevestigde rederij NOL, die ook wel bekend staat onder het merk APL. Het samenwerkingsverband wordt Ocean Alliance genoemd en heeft 14% van de totale capaciteit in de wereld. Daarmee is dit na Maersk en China Cosco de derde meest waardevolle vloot ter wereld.

Hapag Lloyd/ UASC/ CSAV. Hapag Lloyd heeft na de volledige overname van het Chileense CSAV nu ook een een samenwerkingsverband met UASC getekend. Hierdoor is de gemiddelde leeftijd van zijn vloot verlaagd van 8,7 jaar naar 7,8 jaar. Hapag Lloyd en UASC vormen samen de vierde meest waardevolle vloot ter wereld.

MOL/ NYK Line /K Line. Een van de meest recente fusies is die tussen MOL, NYK, and K Line. Deze bedrijven fuseren alleen hun activiteiten op het gebied van containertransport, wat een proces is dat in 2018 zal worden voltooid. De vloot met de meeste waarde is van Shoei Kisen. Met $3 miljard (€2,8 miljard) staat deze vloot op de achtste plek in de wereldranglijst. Er is geen enkel ander Japans bedrijf dat in de top tien van containerschipvloten voorkomt. De fusie laat zien hoe samenwerking effectief kan worden gebruikt in de logistieke sector om grote merken te verkrijgen met middelgrote rederijen. MOL, NYK en K Line hebben met deze overeenkomst nu de vijfde plaats op de wereldranglijst.

Bron: mundomaritimo.cl
Publicatiedatum: