Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Consument eet meer groente liefste onbewust

Tholen - Meer groente en fruit voor iedereen is geen kwestie van communiceren. De hele keten moet er zo snel mogelijk meer aan de slag gaan. Dat was de voornaamste conclusie op de bijeenkomst daarover van het GroentenFruithuis. Er werden vier onderzoeken besproken die de Wageningen University & Reseach (WUR) in de afgelopen jaren heeft uitgevoerd en waaruit bleek dat consumenten onbewust meer groenten eten wanneer je het gewoon aanbiedt.
Er ligt dus een enorme kans voor de sector, maar dan moet de hele keten daarin meedenken en -werken. Een eerste poging daartoe werd gedaan in de workshops door de deelnemers van de bijeenkomst.

Verleiden
Uit drie van de vier onderzoeken van WUR komt duidelijk naar voren dat de juiste aanpak de consument tot hogere consumptie verleidt, behalve als die consument een middelbare scholier is. De onderzoekers zorgden voor meer groente op het bord in de horeca, groente op de werkvloer, op de middelbare scholen en kinderdagverblijf. Gasten gingen 31 procent meer groenten eten wanneer zij dat op het bord aangeboden kregen, peuters aten 15 gram meer groente als ze daar langzaam aan konden wennen en er is een latente behoefte aan groentesnacks tijdens vergaderingen. Alleen de middelbare scholier bleek een lastige doelgroep om te verleiden.


Stemmen over het manipuleren van groenten- en fruitconsumptie.

Stiekem
Meer groente en minder vlees bleek echt geen probleem voor Van der Valk-restaurantbezoekers. Behalve als dat nieuws bekend wordt in de media. Dan melden zich boze gasten en komen er klachtenbrieven, vertelde Freek van der Valk. Het roept vragen op over het uitrollen in de markt van deze manipulatie op het bord. De markt moet dan eigenlijk 'stiekem' doen en er weinig ruchtbaarheid aan geven.

Gemak, aantrekkelijkheid en gewoonte
Voorlichtingscampagnes om meer groente en fruit te eten blijken niet effectief. Door te focussen op gemak, aantrekkelijkheid en gewoonte lijkt consumptie wel te beïnvloeden. Wanneer de sector daarop inspeelt door productinnovaties, fijnmazige distributie en aantrekkelijke verpakkingen is er veel te winnen. Het is een jungle waar we het met zijn allen voor elkaar moeten krijgen, zei Herman Peppelenbos. Hij leidde de bijeenkomst van het GroenteFruithuis in goede banen en was die middag voor het laatst verbonden aan de Wageningen Universiteit. Voortaan zal hij als lector Groente Gezondheid aan de HAS Hogeschool werkzaam zijn.

Voor de fotoreportage van deze bijeenkomst, klik hier