Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Blue Yonder ontwikkelt systeem voor aanvullen AGF-voorraad

Retailsector EU in 2017 stabiel volgens Moody's

Australische consumenten doen weinig online boodschappen
Australische consumenten hebben vooralsnog weinig met de online supermarktsector. De meeste Australiërs hebben nog steeds de voorkeur voor wekelijkse boodschappen bij een fysieke supermarkt, zo blijkt uit een nieuw onderzoeksverslag. Het onderzoek van Roy Morgan laat zien dat in het fiscale jaar 2014/2015 de Australische consument gemiddeld 2,5 keer per week naar de supermarkt ging. Dat komt op een totaal van 1,95 miljard bezoeken aan supermarkten voor het gehele jaar. Volgens het onderzoeksbureau beschouwen de meeste Australiërs het boodschappen doen via internet als een aantrekkelijk idee, in plaats van als een realistische optie. Uit het onderzoek bleek echter ook dat 26% van de ondervraagde consumenten het overwoog om ergens in de komende 12 maanden online boodschappen te doen. (itwire.com)

Blue Yonder ontwikkelt systeem voor aanvullen AGF-voorraad
Het in retail-software gespecialiseerde Blue Yonder heeft een nieuw systeem ontwikkeld, waarmee supermarktketens hun aanschafbeleid voor groenten en fruit kunnen optimaliseren. De nieuwe software beheert het vers-assortiment en automatiseert beslissingen voor het opnieuw aanvullen van de schappen op de versafdeling. Hierdoor kunnen retailers beter aansluiting vinden met de leveringsketen. De software optimaliseert tegelijkertijd zowel de vraag vanuit de supermarktvestiging als andere belangrijke zakelijke onderdelen van het bedrijf, zodat de afzonderlijke bestellingen overeenkomen met de doelen van de retailer op de lange termijn. Zo kan het systeem bijvoorbeeld worden aangepast om de winstmarges een grotere prioriteit te geven dan de omzet. (foodbev.com)

Pools verbod op koopzondagen hindert Jerónimo Martins niet 
De Chinese investeringsbank Haitong denkt dat het verbod op koopzondagen dat door de Poolse overheid is ingesteld geen impact gaat hebben op de Biedronka-keten van de Portugese retailer Jerónimo Martins. Het besluit van de Poolse overheid zal vooral invloed hebben op de Poolse retailketens zelf. Analisten van het Amerikaanse bedrijf PwC verwachten een negatieve impact van €2,1 miljard op de totale retailomzet, oftewel een vermindering van 1,4%. Daarnaast zal naar verwachting de sector zo'n 36.000 banen verliezen. (esmmagazine.com)

China: Auchan's hypermarkten verliezen marktpenetratie

De Sun Art Retail Group, die verantwoordelijk is voor de Chinese hypermarkten van Auchan, verliest zijn grip op de Chinese markt. Dit blijkt uit informatie van Kantar Worldpanel. Sun Art groeide met 1,1% mee met de sector, maar binnen de top vijf aan grootste Chinese retailers heeft Yonghui een groei doorgezet van 32%. De marktpenetratie van Sun Art neemt sinds september 2016 af. In het derde kwartaal van dit jaar meldde het bedrijf een omzetgroei van 4,4%. (esmmagazine.com)

Thomas Cook koopt Britse retailpartners uit
De Thomas Cook Group is van plan om volledige controle over zijn Britse retailnetwerk te verkrijgen. De groep gaat daarom volgens afspraak zijn joint venture met The Co-Operative Group en Central England Co-Operative beëindigen, die in 2011 werd opgezet. Thomas Cook zal het aandeel van 30% van The Co-operative Group en het aandeel van 3,5% van Central England Co-operative overnemen voor respectievelijk £50 miljoen en £5,8 miljoen (€59,6 miljoen en €6,8 miljoen). De overname zal naar verwachting rond november 2017 zijn voltooid. (esmmagazine.com)

Amazon Go-concept werd 20 jaar eerder al bedacht door Costco
Costco claimt dat het bedrijf 20 jaar geleden al bezig was met de technologie achter het concept van Amazon Go, de nieuwe geautomatiseerde buurtwinkel van Amazon. Volgens de CFO van Costco had zijn bedrijf toen al versies van de scan-and-go-systemen die nu door Amazon worden toegepast. "Ik weet nog dat de klant binnen zou komen en dan met een scanner rond kon lopen om zijn eigen items te scannen. Dan kon hij naar de kassa toelopen, het product met de scanner aan de kassamedewerker overhandigen en vervolgens een kassabon krijgen. Er zijn vandaag de dag natuurlijk veel efficiëntere systemen. We zijn echter altijd blijven kijken naar scan-and-go-systemen, hoewel we er op dit moment geen testen mee doen," aldus de CFO. (geekwire.com

Retailsector EU in 2017 stabiel volgens Moody's
Volgens een prognose van kredietbeoordelaar Moody's zal de Europese retailsector een stabiel 2017 hebben. Er zal sprake zijn van een bescheiden groei in omzet en winst. Duitsland, Frankrijk en de Benelux zullen met 1,5% tot 2% een iets grotere omzetgroei hebben dan het bruto nationaal product. De Italiaanse economie zal traag blijven, terwijl de omzet in Spanje met een groei van 3% juist sterk zal blijven. De winstmarges in het Verenigd Koninkrijk zullen onder druk komen te staan wegens een verhoging van het minimumloon en de dalende koers van de Britse pond. Ook zal het vertrouwen van de consument verminderen wegens economische zorgen. Wegens de stijgingen in prijs voor voedingsmiddelen en andere basale behoeften zal het besteedbaar inkomen van de Britse consument afnemen. Tegelijkertijd heeft de Britse supermarktsector nog steeds te maken met een prijzenoorlog, hoewel de ketens Tesco en Morrisons ondanks prijsdeflatie hun winstmarges hebben kunnen behouden. (esmmagazine.com)

Bijna 50% van de Britse consumenten koopt met kerst bij Aldi/Lidl

Ongeveer 49,1% van alle Britse consumenten is van plan om zijn kerstboodschappen bij Aldi en Lidl te doen. Onderzoek van het e-commerceplatform Webloyalty wijst uit dat de twee discountketens samen met Marks & Spencer tijdens de kerstdagen naar verwachting de meeste groei in marktaandeel zullen laten zien. Het marktaandeel van Lidl zal volgens het verslag jaar op jaar het meest toenemen met een groei van 3,9% tot 22,4%.
Klik hier om meer te lezen op retailtimes.co.uk. 

De nieuwe stijl van Dunnes 
Klik hier om het artikel te lezen.


Costco ervaart impact van deflatie
IGD licht het eerste kwartaal van Costco toe, met inbegrip van de laatste stappen op het gebied van e-commerce en nieuwe markten.
Klik hier om het overzicht te lezen. 

Publicatiedatum: