Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Fotoreportage retail Manhattan

Ruimtegebrek maakt New-Yorkse AGF-afdelingen uniek

Na afloop van de New York Produce Show nam FreshPlaza deel aan een rondleiding langs 5 verschillende retailers in Manhattan. Supermarkten in Manhattan zijn niet te vergelijken met die in andere Amerikaanse grote steden en zijn zelfs uniek in de hele wereld. Ten eerste wordt het aanbod aan AGF bepaald door het multiculturele karakter van dit deel van New York. Ongeveer 36% van de 1,6 miljoen inwoners in Manhattan zijn van buitenlandse komaf. Daarbij wordt Manhattan jaarlijks ook nog eens bezocht door 60 miljoen toeristen. De verscheidenheid aan etnische achtergronden is bepalend voor het assortiment aan groenten en fruit dat supermarkten aanbieden en is afhankelijk van de demografische samenstelling van de verschillende wijken. Bovendien kampt Manhattan met ruimtegebrek. Met 72.000 inwoners per 2,5 km2 is het stadsdeel één van de dichtstbevolkte gebieden op aarde. De meeste supermarkten worstelen met een gebrek aan opslagruimte, hetgeen terug te zien is in de inrichting van de diverse winkels.




Morton Williams - geen opslagfaciliteiten
De rondleiding ging van start met een bezoek aan Morton Williams, een familiebedrijf dat 15 winkels in de regio New York bezit. Elke winkel is aangepast aan de specifieke samenstelling van de wijk. De winkel, die door ons bezocht werd, bevindt zich ten zuiden van Central Park tussen Avenue 6 en 7. Zoals in veel winkels het geval is, is ook hier de ruimte zeer beperkt. Desondanks biedt de winkel datgene waar de klant naar vraagt. "De vraag naar versgesneden AGF is groot," legt inkoper Marc Goldman uit. Vreemd genoeg is er maar weinig vraag naar biologische AGF en daarom houdt de winkel er een zeer bescheiden bio-assortiment op na. De winkel wordt 6 keer per week beleverd en koopt 75% van zijn verse groenten en fruit in op de Hunts Point Market.

Whole Foods Market – indrukwekkende AGF-afdeling
De excursie werd vervolgd met een bezoek aan de Whole Foods Market, gevestigd in het souterrain van het Time Warner gebouw aan Columbus Circle, een druk verkeersknooppunt. De AGF-afdeling in deze winkel is indrukwekkend. Het assortiment is verrassend gevarieerd en fraai uitgestald. Er is een speciale hoek gewijd aan exotische AGF en een hoek met tomaten, maar waar bijvoorbeeld ook basilicum en mozzarella worden verkocht. Het gebruik van houten kratten zorgt voor een aantrekkelijk geheel. Door middel van bordjes wordt de herkomst van de producten duidelijk vermeld en op meerdere plaatsen in de winkel bevinden zich borden met bewaaradviezen en tips over de beste bereidingswijze van AGF. In tegenstelling tot de meeste andere supermarkten in Manhattan, zijn er bij deze winkel veel artikelen in de aanbieding.

Chelsea Market – indoor levensmiddelenmarkt
Vanaf Columbus Circle voert de tocht naar het Meatpacking District. Een stadsdeel dat een enorme transformatie heeft ondergaan en nu een trendy wijk is. In slechts 15 jaar tijd is hier één van de grootste overdekte markthallen ontstaan met ruim 35 kramen die allerlei producten verkopen, variërend van soepen tot noten, wijn, koffie en kazen. Manhattan Fruit is één van de winkels op deze markt. De winkel biedt een basisassortiment AGF, evenals exotische paddenstoelen en fruit, verse kruiden, noten en zuidvruchten.



Brooklyn Fare – de winkel om de hoek
Brooklyn Fare opende pas twee maanden geleden zijn deuren in het hart van West Village. Met de opening van de winkel zag Moe Issa haar droom werkelijkheid worden. De in West Village opgegroeide Issa zag dit stadsdeel in rap tempo uitgroeien tot een woonwijk. Hoewel het inwonertal snel opliep, was dat niet het geval voor de basisvoorzieningen in de wijk. De lokale populatie bestaat uit mensen met goede inkomens en gezinnen. "We willen iedereen van dienst kunnen zijn," legt manager Will Sneddon uit. Brooklyn Fare is een particuliere onderneming met drie vestigingen. Drie jaar geleden openden de eerste winkel in Brooklyn en later werden er nog twee filialen in Manhattan geopend. Als je binnen een bepaalde afstand van de winkel woont, dan worden je boodschappen gratis thuisbezorgd.

Le District - slim concept
In 2015 opende Le District zijn deuren in het financiële hart van Manhattan. Zoals de naam al zegt, bestaat dit winkelconcept uit 'districten'. In het Garden District vindt de consument alle dagelijkse boodschappen, waaronder AGF. In het Café District is een ruim aanbod aan koffiespecialiteiten, gebak en Franse delicatessen. Het Market District is een culinaire ervaring waar men kan genieten van een snelle maaltijd of juist een hele dag rond kan slenteren. Le District wil zijn klanten levensmiddelen bieden, die geïnspireerd zijn op de Franse cuisine in een omgeving waar service en kwaliteit voorop staan. 

Publicatiedatum: