Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Het grootste probleem is verzadiging limesmarkt"

Eén van de grootste afzetmarkten voor limes uit Mexico zijn de Verenigde Staten, waar veel mensen met een Latijns-Amerikaanse achtergrond wonen. De overvloedige aanvoer van limes van goede en minder goede kwaliteit op deze markt kan echter nadelige gevolgen hebben voor de sector.

"In 2014 bedroeg het areaal dat gewijd was aan de productie van limes in het oosten van Mexico 9,75% van het totale tuinbouwareaal. De laatste vijf jaar heeft dit gezorgd voor een sterke toename van het vrachtverkeer dat via Otay Mesa en Nogales richting de Verenigde Staten rijdt," legt José Manuel Álvarez uit, van Calvera Inc (VS) en Cítricos Cadillo (Mexico).


17% van de bevolking is latino
Álvarez legt uit dat exporteurs uit de Mexicaanse kustregio gewoonlijk naar dezelfde kuststreken in de Verenigde Staten exporteren vanuit logistieke overwegingen en met het oog op de concurrentie. Latino's, de grootste afnemers van limes, vertegenwoordigen 17% van de Amerikaanse bevolking. 64% van hen is van Mexicaanse afkomst. De Latijns-Amerikaanse bevolkingsgroep is gelijkmatig verdeeld over de twee kustregio's hoewel ongeveer twee derde van de Mexicanen aan de Westkust woonachtig is en jaarlijks gemiddeld 14 kilo limes per persoon consumeert. Wereldwijd bedraagt de gemiddelde consumptie per jaar minder dan 2 kilo per persoon.

Om deze enorme markt te kunnen beleveren, heeft Mexico zijn limesproductie tussen 2010 en 2015 met 37% vergroot. De export nam in deze periode met 46% toe en de waarde ervan is met 61% gestegen. "Deze cijfers hebben de aandacht van Mexicaanse en Amerikaanse investeerders weten te trekken en om deze reden is het aantal vrachtwagens dat wekelijks de grens passeert gestegen van 386 in 2010 naar 493 in 2015, een toename van 27%," aldus Álvarez. 

Marktverzadiging
Álvarez legt uit dat er problemen op de markt ontstaan zodra de prijs stijgt. Exporteurs hebben de neiging in een korte periode grote volumes limes naar de Verenigde Staten te exporteren (er zijn meer dan 700 vrachtladingen in één week tijd geëxporteerd), wat resulteert in marktverzadiging. Daarnaast bevatten deze exportvolumes limes van verschillende kwaliteiten die allemaal in dezelfde periode op de markt komen. De eerste volumes brengen meestal hoge prijzen op maar het overige deel wordt in de twee tot drie weken daarna veelal verkocht tegen lage prijzen, wat nadelige gevolgen voor de markt heeft. "Uiteindelijk is niemand hierbij gebaat. De kwaliteit van de limes is wisselend en niet consistent en exporteurs en importeurs lijden hierdoor verlies," legt Álvarez uit. Hij is van mening dat bedrijven binnen de limes sector zich beter zouden kunnen organiseren, net zoals dit in overige sectoren al gebeurt. "Dit zou de beste manier zijn om overaanbod op de markt en de verliezen die dit met zich meebrengt te voorkomen. We moeten niet vergeten dat de grootste vraag naar limes op de Amerikaanse markt van latino's komt, een bevolkingsgroep die de komende jaren naar verwachting minder snel zal groeien," vervolgt Álvarez.

Guadalupe-Reyes
De markttrends voor de korte termijn zijn moeilijk te voorspellen, legt Álvarez uit. In Mexico staat de decembermaand in het teken van vieringen. De periode van 12 december tot 6 januari wordt Guadalupe-Reyes genoemd en zou mogelijk kunnen zorgen voor een licht tekort. Desondanks verwachten producenten en leveranciers niet dat de prijzen snel zullen stijgen omdat er genoeg fruit aan de bomen hangt. "Op basis van mijn gesprekken met telers en leveranciers in Mexico en handelaren in de Verenigde Staten, verwachten we stabiele prijzen in de eerste twee weken van december en mogelijk een lichte stijging in de derde week van de maand," aldus Álvarez.

Vijftien jaar ervaring
José Manuel Álvarez werkt als consultant bij Calvera in de Verenigde Staten en als directeur global marketing bij Cítricos Cadillo in Mexico. Hij heeft vijftien jaar ervaring op de limesmarkt en heeft goede contacten met producenten, verpakkers, groothandelaren, leveranciers en retailers in Mexico, de Verenigde Staten, Canada, de EU, Zuid-Korea, Singapore en Japan. Hij heeft een bachelortitel Business Adminstration en een mastertitel Bedrijfsrecht en Internationale Handel. Álvarez heeft gewerkt als externe consultant voor de Mexicaanse regeringsinstellingen ProMéxico en Bancomext ter bevordering van de buitenlandse handel.

Voor meer informatie:
José Manuel Álvarez
Cítricos Cadillo SA de CV
Martínez de la Torre, Veracruz, Mexico
T: +52 232 373 1153 
Publicatiedatum: