Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Haven van Koper toegangspoort tot Azië voor Europa

In 2010 werd de haven van Koper al genoemd als belangrijkste containerterminal van de Adriatische zee. De haven is ideaal gelegen nu het handelsverkeer in Zuidoost Europa toeneemt en steeds meer Europese bedrijven hun export uitbreiden naar Azië.
In 1960 werd de fruitterminal in gebruik genomen voor de import van citrus uit Israël en was de eerste in zijn soort in het voormalig Joegoslavië. Inmiddels beschikt de terminal over 290 elektrische aansluitingen voor koelcontainers en nog eens 344 op de containerterminal. Er is een Xsense koude keten sensorinstallatie aanwezig, evenals een locatie voor fytosanitaire controles en een rijpingsfaciliteit voor bananen, waar maandelijks ongeveer 1.800 ton bananen verwerkt worden.

Gezien de ontwikkelingen op de markt wil de haven de bestaande oppervlakte van 280 hectare uitbreiden. Het baggeren is al gepland, zodat de haven in de toekomst twee grote schepen tegelijk zal kunnen ontvangen. De koelcontainerterminal bevindt zich direct naast de containerterminal wat het mogelijk maakt snel en efficiënt douane- en fytosanitaire procedures uit te voeren volgens EU-normen, waarna de goederen de haven binnen een paar uur weer kunnen verlaten.


De haven van Koper is perfect gesitueerd als Europese uitvalsbasis naar Azië en vice versa. De haven maakte het laatste jaar een groei van 30% door, terwijl andere havens hun activiteiten terug zagen lopen. Milena Jerman vertelt dat deze groei grotendeels te danken is aan de kortere transittijden naar centraal Europa en het interessante kostenplaatje.

Uit een recent onderzoek blijkt dat de transittijden voor het transport van bederfelijke waren van Shanghai naar Zuid-Duitsland het kortst zijn via de haven van Koper. Geografisch gezien is de haven de eerste aanlegplaats op de route van vrachtschepen uit afkomstig uit Azië.

Naast Azië, kan de haven ook de Europese markt bedienen, aangezien de goederen binnen 1 à 2 dagen op nagenoeg alle Europese bestemmingen afgeleverd kunnen worden.


Voor meer informatie:
Milena Jerman
Port of Koper
Tel: +386 5 66 56 909; 905
Email: Milena.Jerman@luka-kp.si
www.luka-kp.si
Publicatiedatum: