Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Tesco wordt opnieuw Britse marktleider

Britse supermarkten verhogen bananenprijzen

Rusland: Toename in groentenomzet voor Dixy
De Russische keten Dixy wil meer samenwerken met lokale telers. Daarom heeft Dixy het aandeel van Russische AGF binnen zijn omzet verhoogd. Vergeleken met vorig jaar is het aandeel met de helft toegenomen tot 89%. 73% hiervan kwam op conto van tomaten, terwijl het totale aandeel aan verse groente neerkwam op 65%. De keten presenteerde zijn resultaten op de vierde Moscow Region Trade Session, wat een congres is dat is gericht op lokale teelt.

Prijzen nemen toe in Canadese supermarktsector
Het gemiddelde Canadese huishouden zal in het komende jaar tot CA$420 (€294,90) meer moeten uitgeven aan boodschappen. Onderzoek van de Dalhousie University in Halifax laat zien dat de prijsinflatie voor voedingsmiddelen in 2017 toe zal nemen wegens de dalende koers van de Canadese dollar en het eerste jaar van de ambtstermijn van president Trump. De prijzen zullen naar verwachting toenemen tussen de 3% en 5%, waarbij groenten toe zullen nemen met 4% tot 6%. (castanet.net

Revolutionair plan voor supermarkten van Amazon

Amazon.com Inc. heeft in Seattle een fysieke winkel geopend zonder kassa's, waarmee het bedrijf volop de concurrentie aangaat van bestaande supermarktketens. Het winkelformat heeft de naam Amazon Go en heeft een winkelruimte van 167 vierkante meter. Er wordt gebruik gemaakt van sensoren die bijhouden wat voor producten de consument uit de schappen heeft gehaald. Via de Amazon-account wordt vervolgens een rekening gestuurd voor de uitgekozen producten. De Amazon Go-winkels zouden volgens analist Jan Dawson van Jackdaw Research een aanvulling kunnen zijn op AmazonFresh. "Hieruit blijkt dat Amazon erkent dat hun e-commerce-model niet voor elk product werkt. Als er honderden van deze winkels verspreid over de VS zouden worden opgezet, zou dit een enorme bedreiging kunnen zijn voor bestaande ketens," aldus Dawson. (Reuters)



Thuisbezorging door robots in Londen

Just Eat werkt sinds juli samen met Starship Technologies aan een systeem van zichzelf besturende robots voor thuisbezorging. De robots zijn wagentjes met zes wielen, die door middel van een GPS-signaal en negen camera's zich een weg banen naar hun bestemming. Hiermee moet binnen een half uur een bestelling bij de consument worden bezorgd. De robots hebben een werkterrein van 5 kilometer, kunnen tot 10 kilo aan goederen vervoeren en kunnen op afstand in de gaten worden gehouden door middel van een mobiele app. Bij aankomst heeft alleen degene wiens account via de app is gebruikt toegang tot de inhoud van de robot. (igd.com)

VS: Supervalu rondt verkoop Save-A-Lot af

Supervalu heeft de overname van zijn Save-A-Lot-keten door de Onex Corporation afgerond. Onex heeft voor de overname $1,37 miljard (€1,28 miljard) neergelegd. Na de overname blijven Supervalu en Save-A-Lot samenwerken aan de hand van een contract van vijf jaar voor professionele dienstverlening. Dit houdt in dat Supervalu de backoffice van Save-A-Lot zal blijven ondersteunen. (businesswire.com)

Maleisië: FamilyMart streeft naar 1.000 nieuwe winkels
De Japanse buurtwinkelketen FamilyMart wil in Maleisië met 2020 het winkelnetwerk hebben uitgebreid tot 1.000 vestigingen. Er wordt hierbij gebruik gemaakt van een franchise-model in samenwerking met QL Resources, waarmee een samenwerkingscontract voor 20 jaar is opgesteld. QL Resources is daarmee de belangrijkste franchisenemer. Het bedrijf wil namens FamilyMart met het einde van dit jaar vier winkels in bedrijf hebben. (insideretail.asia)

Tesco wordt opnieuw Britse marktleider
De Britse keten Tesco lijkt zichzelf na het boekhoudschandaal van twee jaar geleden weer te herstellen tot marktleider. Dit komt met name door de verbeterde relatie met zijn leveranciers. Uit maandelijkse statistieken blijkt dat Tesco zijn concurrentie in de Britse sector achter zich laat. Onder een plan van CEO Dave Lewis zijn er lagere prijzen ingesteld en zijn er verbeteringen in de vestigingen doorgevoerd. Dit heeft geleid tot meer omzet, wat op zijn beurt heeft geleid tot verbeterde afspraken met leveranciers, die zich weer terug laten koppelen tot scherpere prijzen en nog meer omzetgroei. (Reuters / businessinsider.com)

Tesco en Waitrose verhogen bananenprijzen
Britse supermarkten hebben voor het eerst in vijf jaar tijd de prijzen van bananen verhoogd. De kosten van versproducten nemen toe wegens de koerswisselingen van de Britse pond na Brexit. Eerder verhoogden Aldi en Lidl al de prijzen van een tros bananen van 68p tot 72p (€0,81 tot €0,86), wat neerkomt op een toename van 6%. Tesco en Waitrose volgen nu hun voorbeeld en hanteren sinds kort dezelfde prijzen. (huffingtonpost.co.uk /thegrocer.co.uk)

IGD voorspelt opleving Aziatische supermarktsector

De Aziatische supermarktsector gaat binnenkort een opleving meemaken, aldus de retail-analist IGD. De groei van de Aziatische sector zal in de komende vijf jaar groter zijn die van Europa en Noord-Amerika samen. Met 2021 zal de Aziatische markt zijn toegenomen met US$1,1 biljoen (€1,02 biljoen) en een jaarlijks groeipercentage van 6,3%. Dit percentage zal bij Europa en Noord-Amerika neerkomen op respectievelijk 3,5% en 3,6%. Volgens de directeur van IGD zal China de grootste supermarktsector ter wereld hebben en zullen in de top tien ook drie andere Aziatische landen staan.(esmmagazine.com)

Bulgarije: Metro koopt AGF direct in bij telers
Bulgaarse telers kunnen vanaf mei volgend jaar hun groenten en fruit direct aan Metro-vestigingen verkopen. Volgens CEO Attila Yenisey komt het huidige aandeel van Bulgaarse producten in het assortiment van Metro neer op 40% tot 50%. Groenten en fruit generen bij Metro jaarlijks een omzet van rond de 20 miljoen Lev (€10,2 miljoen). (capital.bg)

Italiaanse online supermarktomzet neemt toe met 30%
De Italiaanse supermarktsector had in 2016 een waarde van €75 miljoen. Jaar op jaar is dat een groei van 30%, aldus een verslag van Observatory B2C eCommerce. (esmmagazine.com)

Waarom retailers op daktuinen overstappen
Klik hier om het artikel te lezen.


Publicatiedatum: