Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
PrimaMundo richt ogen ook op Nederland

"Naast citrus ook bananen onder Papillon en Cordero"

Tholen - PrimaMundo is een Belgische overkoepelende naam voor verschillende bedrijven die actief zijn in de AGF-handel. Bij elkaar hebben deze organisaties een jaaromzet van 150 miljoen euro. "Klanten waarderen ons onder andere om de sterke merken die we bieden. Dit zijn bijvoorbeeld Papillon, Cordero, Kira, Orchidea en StarClass. Momenteel zijn we onze strategie aan het herbekijken en ook de huisstijl en bedrijfsuitingen zullen in de nabije toekomst wijzigen", vertelt Tony De Bock. We willen daarnaast meer over de grens kijken en ons ook op Nederland gaan richten." De bedrijven die onder PrimaMundo vallen zijn Van Lier, Coccinelle, Bouvry, Thiry Gent, Alva en Delicoupe. Dit zijn importbedrijven van groenten en fruit, die aan retail en kleinhandelaren leveren, een bananenrijperij en een groentenversnijderij. Ook transportbedrijf KVG valt onder de groep.



Ook bananen onder Papillon
Naast de gekende sinaasappel van Papillon is er op dit moment de mandarijn 'Orri' in verkoop. Papillon staat niet enkel voor citrus. Sinds kort biedt de groep ook bananen onder het merk. In totaal worden de groep zo'n 40.000 dozen bananen per week gerijpt. "Er zijn plannen om dit verder te laten groeien. We hebben mensen met vakkennis in huis die gespecialiseerd zijn om de bananen voor elke klant op de juiste manier te rijpen. Het citrus staat bekend om haar exclusiviteit. Het papier wordt er door producent Ripoll met de hand omheen gewikkeld, zowel in Spanje als Zuid-Afrika. Het bedrijf is heel selectief, alleen de beste telers mogen producten leveren." De bananen van Papillon komen uit Guatemala. "Deze kwaliteitsproducten worden geselecteerd op smaak en uiterlijk. Het land heeft een constant microklimaat, waardoor de bananen heerlijk smaken. Een ander groot voordeel is de zeer korte transittijd."



Ook bananen onder Cordero
De bedrijven die onder PrimaMundo vallen leveren Cordero-sinaasappelen, van leverancier Frutas Morell. "Deze vallen niet in het topsegment, maar tussen de top en de gangbare citrusmerken in. Ook van dit merk bieden we sinds kort bananen aan. Deze komen uit Ecuador, Guatemala en Colombia. Dit zijn ook klasse I producten van dedicated leveranciers. Qua positie zitten ze in hetzelfde segment als het citrus."

Kira, Orchidea en StarClass
Onder het merk Kira vallen Clementines van familiebedrijf Bagu uit Spanje. Deze worden met of zonder blad geleverd, naar vraag van de klant." Andere merken die PrimaMundo verkoopt zijn oa: Orchidea, met Italiaanse druiven, venkel, zachtfruit en StarClass met Belgisch hardfruit en aardbeien. Binnenkort zal er nog een nieuw merk bij komen, speciaal voor ons convenience-assortiment."

Toegevoegde waarde blijven bieden
De ontwikkeling waarbij retail steeds meer zelf gaat importeren ziet Tony ook. "Toch geloof ik dat een goede importeur altijd een toegevoegde waarde kan blijven bieden. Wij hebben bepaalde exclusieve producten en merken in handen en daarnaast leveren we ook een hoogwaardige service. De samenwerking met de retail wordt steeds transparanter, dus dat is ook heel positief. We moeten blijven ontwikkelen en die meerwaarde vasthouden door vernieuwingen op diverse gebieden."



Duurzaamheid
Hij benadrukt dat de groep bewust voor meerdere merken kiest. "Dit omdat we op die manier ook meer klantengroepen kunnen bedienen. We willen meedenken met de klant en daarnaast ook focussen op andere belangrijke zaken zoals duurzaamheid. Dit komt vooral naar voren in ons transport. We hebben dat in eigen hand en daardoor zijn we flexibel, stipt, gekoeld en natuurlijk duurzaam. In de toekomst willen we verder focussen op onze sterke punten en blijven innoveren."

Belang van merken

"Er is een trend om ook in AGF meer en meer onder private label te verkopen. Dit is een groot risico om op vlak van kwaliteit de betere producten tekort te doen. Merken onderscheiden zich met een toegevoegde waarde zoals smaak, variƫteit, calibrering of origine. Vooral onder druk van de prijs dreigt een vorm van eenheidsworst. Producenten die zich door hun vakmanschap onderscheiden hebben nood om hun meerwaarde onder hun merk op de markt te brengen. Zowel voor het winkelpunt als voor de producent is dit de opportuniteit om hun die meerwaarde te valoriseren. Dit in een markt waar consumenten bewust kopen, niet enkel op prijs, maar ook onderscheidende kwaliteit", besluit Tony.

Voor meer informatie:
Tony de Bock
PrimaMundo
Werkhuizenkaai 112-154
1000 Brussel
www.primamundo.com
tony.debock@primamundo.com