De Italiaanse retailgroep Selex had in 2016 een omzetgroei van 4% tot €10,4 miljard. Het marktaandeel van de keten steeg tot 11,7%. Er is voor 2017 aan de hand van de huidige trends in de markt een omzetgroei geraamd van 4,2% tot €10,8 miljard. De groep wil in het komende jaar fors investeren in de promotie van het eigen huismerk. De meeste omzet binnen het huismerk wordt gedraaid met de biologische producten en het premium-assortiment. (esmmagazine.com)
Lidl investeert £70 mln in Brits distributiecentrum
Lidl wil in het komende jaar £70 miljoen investeren in een nieuw distributiecentrum. Dit zal het dertiende distributiecentrum van Lidl in het Verenigd Koninkrijk worden. De aanbouw van de nieuwe faciliteiten begint in 2017 op een locatie die door de keten is vastgelegd in het iPort logistics park in Doncaster. (Reuters)
De grote vier winkelketens hebben hun aanpak moeten herzien, nu er vanuit twee verschillende richtingen meer druk op het voeren van promotieacties is komen te staan. Ten eerste is er meer kritiek vanuit de media en consumentenbonden over het feit dat veel aanbiedingsacties misleidend zouden zijn. Ten tweede hebben de discountketens Aldi en lidl in tien jaar tijd hun marktaandeel verdrievoudigd. Het succes van de twee ketens komt voornamelijk door meer gebruik te maken van vaste lage prijzen in plaats van tijdelijke promotieacties. (uk.kantar.com)
VK: Voor het zesde jaar op rij omzetgroei bij McColls
De McColls Retail Group had in het vierde kwartaal een omzetgroei van 1,7%. De totale omzetgroei over het gehele fiscale jaar komt daarmee neer op 1,9%, wat tevens het zesde jaar op rij aan omzetgroei inhoudt. Het positieve resultaat kwam met name tot stand door de opening van nieuwe vestigingen in het buurtwinkelnetwerk. McColls wil in 2016 een winkelnetwerk hebben van in totaal 1.000 vestigingen. (igd.com)
De plannen van H-E-B met de overgenomen winkels van Sun Fresh
Klik hier om het artikel te lezen.
Online supermarktsector neemt af in Virginia
Klik hier om het artikel te lezen.
Zwitserland: Migrolino loyalty program draws 21% of customers
Ongeveer 21% van de vaste klanten van de Zwitserse buurtwinkelketen Mifrolino worden volgens aan onderzoek van him! International aangetrokken door het klantenprogramma van de keten. Het programma CUMULUS trekt meer consumenten dan vergelijkbare campagnes bij concurrenten, die voor een aandeel van slechts 13% aan vaste klanten zorgen. Twee derde van alle vaste bezoekers van Migrolino vinden dat de vestigingen van de keten snel en efficiënt zijn.
Klik hier om meer te lezen op esmmagazine.com
VS: Onverwachts zwakkere resultaten in derde kwartaal voor Dollar General
Dollar General heeft onlangs voor het eerst sinds zijn beursgang in 2009 melding gemaakt van een jaar op jaar afname in zijn kwartaalomzet. De keten heeft aangegeven dit jaar 900 nieuwe vestigingen te openen en om in 2017 1.000 nieuwe winkels aan het netwerk toe te voegen. De aandelenkoers van Dollar General daalde met 9%. (Bloomberg)
Nicole Pesco gepromoveerd tot CEO bij Save Mart
Nicole Piccinini Pesco is benoemd tot CEO van het in Californië gevestigde Save Mart. Eerder was Pesco actief als mede-directeur en chief strategy & branding officer. Pesco heeft zich als doel gesteld om het marktaandeel van de merken Save Mart, Lucky en FoodMaxx te versterken. (progressivegrocer.com)
Zuid-Amerika: Wisselvallige resultaten in derde kwartaal voor Grupo Exito
Grupo Éxito had in zijn derde kwartaal een omzetstijging van 12,1% tot COP16,6 biljoen (€4,9 miljard). De omzet van voedingsmiddelen steeg met 16%. Tegelijkertijd had het bedrijf een verlies van COP100,3 miljard (€29,7 miljoen), wat voornamelijk kwam door de opgelopen kosten in Colombia en het netto verlies in Brazilië. De omzet in Colombia nam met 10,6% toe dankzij sterke resultaten bij de Assaí Cash & Carry-afdeling en het herstel van de Extra-hypermarkten. In Uruguay nam de omzet met 9,3% toe. (igd.com)