Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Analyse van groententrends rond de feestdagen

"De vraag naar traditionele groenten en fruit heeft altijd zijn piek tijdens de feestdagen in de winter. Vaak is er rond Thanksgiving en kerst sprake van een hoger dan gemiddelde omzet voor aardappelen, pastinaak, koolraap, selderij, bonen, mandarijnen en bladsla. We verwachten dit jaar echter ook een aantal nieuwe trends", aldus Matt Kulseth, business analist bij het Amerikaanse Robinson Fresh.



De opkomst van spruiten
Hoewel spruiten vroeger het klassieke voorbeeld waren van een groente waar kinderen bij voorbaat een afkeer van hebben, neemt de consumptie van spruiten de laatste jaren significant toe. Deze trend lijkt vooralsnog aan te houden. De spruit is erg veelzijdig en kan op verschillende manieren worden voorbereid voor diners tijdens de kerstdagen. Hij kan bijvoorbeeld met spek worden geroosterd, lichtelijk worden gesauteerd of worden versnipperd voor een salade.

Gebruik van groenten met unieke kleuren
Een andere trend is het gebruik van groenten met afwijkende kleuren, zoals paarse wortelen of oranje bloemkool. Het gebruik hiervan kan een diner visueel aantrekkelijker maken. Veel consumenten, die iets speciaals met hun diner willen doen, richten zich daarom meer op groenten met ongebruikelijke kleuren.

Algemene toename in groente
Behalve tijdens de feestdagen verwachten we ook dat de groentensector in het algemeen uit zal breiden en de vraag naar groenten toe zal nemen. Consumenten focussen zich meer op welzijn en een gezond voedingspatroon. Er zal daarom meer aandacht vanuit de consument voor groenten komen.

Waar onze prognoses vandaan komen
We maken gebruik van een combinatie van veel verschillende soorten statistieken om zo een beeld te krijgen van vraag en aanbod op de algehele markt. Een aantal retailers hebben hun informatie met ons gedeeld, waardoor we heel nauwkeurig het consumentengedrag van deze ketens konden analyseren. Door al deze verschillende bronnen van informatie krijgen we een accuraat beeld van trends, kunnen we inspelen op de vraag, voorkomen we schaarste en vermijden we overschotten tijdens de feestdagen.

Het belang van planning voor AGF tijdens de feestdagen
Veel distributiecentra draaien in de aanloop naar de feestdagen op volle toeren om aan de toegenomen vraag te voldoen. Supermarktketens moeten erop kunnen vertrouwen dat hun voorraad in balans is zonder dat er sprake is van een tekorten of overschot. Met een goede planning kan een deel van de onzekerheden omtrent de bevoorrading worden weggewerkt.

In de week voor Thanksgiving hielden we bijvoorbeeld rekening met een toegenomen vraag naar seizoensgebonden producten. Cranberry's hadden een enorme toename. Ook van zoete aardappelen steeg de omzet flink en bij sperziebonen was er sprake van een geringe toename in omzet.

Wat als de planning voor de feestdagen misloopt?
Ooit werkten we samen met een bedrijf, dat wegens leveringsproblemen een vrij zwaar feestdagenseizoen achter de rug had. We hebben toen voor Memorial Day, Independence Day en Labor Day een programma opgesteld waarmee watermeloenen direct aan de vestigingen van het bedrijf werden geleverd. Hierdoor werden de problemen vermeden waar het bedrijf in de winter mee te maken had. Het programma zorgde ervoor dat de druk op de distributiecentra van het bedrijf werd verlicht. Ook konden er nu producten met een versere kwaliteit worden geleverd en kon het bedrijf besparen in de kosten voor opslag.

Er kunnen zich altijd issues voordoen rondom het leveren van verse groente en fruit. Dit risico geldt met name tijdens seizoenspieken rond de feestdagen. Het is daarom van cruciaal belang om een sterk netwerk aan telers en logistieke diensten in stand te houden. Hiermee zorg je voor een ononderbroken bevoorrading, ook al mocht er iets gebeuren waardoor de oorspronkelijke planning wordt verstoord. 

Als je niet in staat bent om een terugkerend probleem tijdens de seizoenspiek aan te pakken, zorg er dan voor dat je precies achterhaalt wat er mis ging. Je kunt dan werken aan een nieuwe oplossing voor de toekomst. Het plannen voor de logistiek van verse groenten en fruit is bijna net zo cyclisch als het telen ervan: het houdt nooit op. Simpelweg een proces in stand houden dat neerkomt op "planning maken, uitvoering beoordelen, opnieuw planning maken" is al een grote stap in de goede richting. Uiteindelijk leidt het continu doorvoeren van verbeteringen tot zowel een consistente bevoorrading als een sterkere uitvoering."

Contact:
Liz Erickson Monson
Robinson Fresh
Publicatiedatum: