Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Consumptie exotische AGF wordt bepaald door allochtonen, invoerheffingen en logistiek

"Exotische groenten en fruit spelen al een lange tijd een belangrijke rol in Oost-Canada," zegt George Pitsikoulis van het in Montreal gevestigde Canadawide. In de loop der tijd is veel exotisch AGF inmiddels mainstream geworden. "Ik weet nog hoe avocado's en Maradol-papaja's exotisch werden genoemd. Als we het over exotische producten hebben, denken we aan zeldzame producten die in kleine volumes in afgelegen gebieden worden geteeld. Dat geldt absoluut niet meer voor avocado's en papaja's. 

Ook mango's zijn een mainstream product geworden. Vroeger waren er slechts twee mangorassen beschikbaar. Vandaag de dag zijn er heel veel verschillende rassen en producerende landen. "Het draagt bij aan wat zo spannend is van wat wij doen," zegt Pitsikoulis.



Multiculturalisme
De toename in zowel vraag als aanbod voor exotische groenten en fruit komt volgens Pitsikoulis in ieder geval in Oost-Canada door multiculturalisme. "In deze regio hebben mensen meer de neiging om aan hun oorspronkelijke cultuur vast te houden dan in andere delen van Canada."

Daarbij houden Canadezen ervan om te reizen. Tijdens hun vakanties komen ze in aanraking met exotische groenten- en fruitsoorten. Het Caribisch Zeegebied is bijvoorbeeld een populaire bestemming voor Canadese toeristen. Als ze terug van hun reizen komen, zoeken ze in Canada naar de producten die ze daar hebben leren kennen.

Geen beperkingen op import
Naast de vraag vanuit de consument, komt een andere reden voor de opkomst van exotisch AGF neer op het feit dat in Canada vereisten voor import nagenoeg afwezig zijn. "We telen hier niet veel exotische producten, waardoor het makkelijker wordt om ze te importeren," aldus Pitsikoulis. 

In de VS is de regelgeving voor import veel strenger, omdat veel exotisch groente en fruit in de VS zelf wordt geteeld. Deze exotische teeltsector is kwetsbaar voor ziektes die door geïmporteerd AGF kan worden meegenomen. Ook wordt de Amerikaanse import beperkt om de lokale telers op de binnenlandse markt te beschermen. 

Ook wordt de import van exotisch AGF gestimuleerd door de verbeterde logistiek. Volgens Pitsikoulis is het traject om versproducten te importeren versimpeld. "Luchtvaartmaatschappijen hebben ervaring gekregen in het omgaan met versproducten. Ook zijn er verbeteringen doorgevoerd op het gebied van zeevracht. Dit zorgt ervoor dat het aanbod wordt verbeterd."

Echte exotische producten
Als avocado's, mango's en papaya's niet meer als exotisch kunnen worden beschouwd, rijst de vraag wat dan nog wel echt als exotisch kan worden gezien. "Dragonfruit is een goed voorbeeld, ook al wordt ook deze fruitsoort steeds algemener bekend,' zegt Pitsikoulis. "Eerder importeerden we dragonfruit nog in kleine volumes, maar vandaag de dag gebruiken we voor dat product inmiddels al containers. Hetzelfde geldt voor finger limes. De eerste keer dat we iets over finger limes hoorden, haalden we slechts een paar dozen binnen. Nu importeren we per bestelling een heel pallet vol. Ook zien we een trend waarin lokale telers experimenteren met exotische rassen. Bitter melon, Indiase aubergine en tomatillo's waren vroeger producten die we bij een kleine teler in Mexico moesten halen. Nu zijn dit producten geworden die ook lokaal te verkrijgen zijn, mits het seizoen het toelaat."

Canadawide heeft meer dan 1.400 verschillende producten. Het bedrijf heeft zich als doel gesteld om elke soort verse groente of fruit in de wereld aan te kunnen bieden. "We streven ernaar om als allereerste met een nieuw product op de markt te komen," zegt George Pitsikoulis tot slot.

Voor meer informatie:
George Pitsikoulis
Canadawide
Tel: (+1)514-382-3232
Publicatiedatum: