Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
EU Fresh Info Forum

Hoe Walmart traceerbaarheid op de agenda zette

Tholen – Automatisering, standaarden en ICT-oplossingen zijn voor veel mensen niet de meest geliefde onderwerpen. Toch zijn het die sectoren die in de komende jaren de AGF-sector gaan veranderen. Wie mee beweegt heeft toekomst, wie achterblijft valt weg. Met die gedachte kwamen gisteren een kleine 300 mensen naar het derde EU Fresh Info Forum aan boord van de ss Rotterdam.

"Dinsdag waren we op een Techtour en nam ik iedereen mee naar een orchideeënkwekerij," vertelt Harrij Schmeitz (foto rechts), dagvoorzitter, tijdens de opening. Daar keken de deelnemers hun ogen uit. In de kas stonden rond de 10 miljoen orchideeën, allemaal voorzien van een RFID-chip. "ICT kan de sector versterken," zo geeft Harrij de bezoekers mee.

Walmart en traceability
"Een standaard heeft geen zin als die niet gebruikt wordt," voegt Pieter Maarleveld, directeur GS1 Nederland, toe. Daarom spant hij zich in om bedrijven te ondersteunen in de implementatie van de standaarden. In Amerika was het de macht van een grote retailer die tot implementatie aanzette, zo vertelt Ed Treacy, voorzitter van IFPS. Het ging allemaal maar langzaam met de traceability van producten. Tot Walmart het belang zag en een brief stuurde aan alle leveranciers. In korte tijd was 53 procent van de producten traceerbaar. "Het zijn de kleine bedrijven die een uitdaging vormen," vertelt Ed. "Die doen nog veel zaken telefonisch en de medewerkers denken niet in termen van traceerbaarheid."


Eline Dams, Cegeka.


Glenn Bainathsah en Dennis Stolwijk, Axians.

Hans van Luijk, voorzitter Frug I Com en directeur van Van Nature Growers, wijst tijdens de opening op het belang van internationale afspraken. "85 procent van onze producten exporteren we, maar veel landen hebben een nationale visie. Er is geen Europese of internationale standaard," zo vertelt hij. Daardoor moeten er met veel standaarden gewerkt worden. Hij pleit voor een internationale standaard.


Ed Treacy (IFPS), Pieter Maarleveld (GS1 Nederland) en Hans van Luijk (Frug I Com) tijdens de opening van het forum.

"If This Than Tesco"
Maar de technologische ontwikkelingen gaan nog veel verder. Het draait tijdens het forum niet alleen om standaarden, barcodes en traceerbaarheid. De techniek kan op verschillende manieren verbeteringen opleveren, van robots in de kas tot besparingen in logistiek. Of, zoals Harrij aanhaalt, richting de consument, bijvoorbeeld met IFTT (If This Than That). De Tesco app is zo in te stellen dat er automatisch een bestelling geplaatst wordt bij de supermarkt als aan een voorwaarde wordt voldaan. Bijvoorbeeld: de melk is bijna op, de koelkast plaatst een bestelling. Of het zogenaamde BBQ-effect. De app controleert de weersverwachting, stijgt de temperatuur, dan wordt er automatisch hamburgers besteld voor de barbecue. "If This Than Tesco," verandert Harrij het acroniem.


Jurriaan Pasma, Descartes.


Bart Bakker en Paul Tijssen, GoldfishICT.

Ook in Nederland is het BBQ-effect zichtbaar. Als het kwik stijgt, neemt het aantal online bestellingen bij Albert Heijn voor hamburgers toe, zo weet Harrij. Oorzaak: de schappen zijn leeg, online is nog voorraad beschikbaar.


Mats Jacobs, Marlie van Meer, René de Graaf en Benny Dor, Schouw Informatisering.


Harriët Goossens en Vincent den Breejen, Greenlinq.

Blurring

Overigens gaat het gebruik van data nog een stapje verder. Zo blijkt uit een onderzoek dat de verkoop van aardbeien stijgt als het zachtfruit naast yoghurt in de koeling staat. Andersom is het effect er niet. Plaats de yoghurt op de AGF-afdeling naast de aardbeien en de verkoop stijgt niet. Oorzaak: klanten die yoghurt kopen, willen een lekker dessert en pakken de zomerkoninkjes mee. Mensen die aardbeien willen, zijn op zoek naar fruit en niet naar yoghurt.


Petra Geesink en Kim Bader, GS1 Nederland.


Robin Puthli geeft tekst en uitleg over de 'digitale verzegeling' van containers.

Die vormen van blurring gaan we vaker zien, voorspelt Harrij. Daarvoor heeft hij enkele voorbeelden. Zo zijn er aanbieders van appelpartjes en amandelen of appelpartjes met kaas als snack na het sporten.


Carl Vermelis (AIM Benelux) en Iris Bronwasser (Indicium) vertellen over de informatie die op een verzendlabel gezet kan worden.


Frank Smits, Mieloo & Alexander.


Bas Hermans, Zebra Technologies, presenteert een datalogger tijdens een korte demoronde langs de stands.

Het concept veranderde gedeeltelijk, de locatie bleef hetzelfde, net als het propvolle programma dat iets weergeeft van de ontwikkelingen in automatisering en ICT. In de komende dagen publiceren we meer artikelen over de lezingen tijdens het forum.


Sharon Janmaat-Bouw in gesprek op de stand van Rotterdam Food Cluster.


Thijs Verkuijlen, Capgemini, presenteert Scio.