Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Keuzes consumenten onmogelijk te voorspellen

Tijdens de tweede dag van de 'La Mela Nel Mondo'-conventie op de Interpoma werd duidelijk dat het moeilijk is om consumentengedrag in te schatten. "Het is riskant om algemene opmerkingen over consumptie te maken omdat deze afhangt van vele factoren," legt Valerie Lengard Almi uit, die een studie maakte van het gedrag van Noorse consumenten.


Tijdens de tweede dag van de "La Mela nel Mondo" conventie op Interpoma 2016.

Consumenten hebben een bepaald verwachtings- en gedragspatroon ten opzichte van het product dat zij kopen. Hun kijk op een product wordt bepaald door eerdere koopervaringen en de kenmerken van een product zoals uiterlijk, geur en stevigheid.
Alsof dit alleen nog niet ingewikkeld genoeg is, zijn er ook factoren die specifiek op appelen van toepassing zijn. Appelen zijn de enige fruitsoort waarbij ras en herkomst een bepalende rol spelen. Uiteraard is de smaak het eerste kenmerk waar de consument naar op zoek is in een appel. Het is nog moeilijker om vooruit te blikken naar de toekomst. "We hebben geen idee tot wat voor type consumenten, kinderen die nu zes jaar zijn, uit zullen groeien. Natuurlijk zal de huidige consumptie van invloed zijn op hun toekomstige keuzes maar we weten niet op welke manier."


Alessandra Castellini, onderzoekster van de Universiteit van Bologna.

Onderzoekster Alessandra Castellini vertelt dat de Universiteit van Bologna onder een beperkte groep consumenten in de regio Bologna onderzoek heeft gedaan naar de appelconsumptie waaruit blijkt hoe de consumptie zich ontwikkelt.

De gemiddelde consumptie daalt en bedraagt zo'n kilo per week per gezin ten opzichte van 1,3 kilo in 2003. 75% van de respondenten gaf aan het fruit als snack te nuttigen en 40% eet de appelen onderweg bij lunch of avondeten en 97,7% eet de appelen rauw. 


Presentatie van het onderzoek van de Universiteit van Bologna.


Een reeks testen heeft uitgewezen dat consumenten die appelen kopen bereid zijn meer te betalen met name voor gele rassen. Golden Delicious is het populairste ras in deze categorie en het enige bekende clubras is Pink Lady. Men is echter niet bereid meer uit te geven voor groene en rode appelrassen. 

De herkomst speelt ook een rol. Consumenten betalen graag wat meer voor appelen die afkomstig zijn uit Trentino Alte Adige, waarvan men de kwaliteit hoger beoordeeld of die uit Emilia-Romagna die ook als lokaal product beschouwd kunnen worden.
 
De uitkomsten met betrekking tot biologische appelen zijn ook verrassend aangezien deze nagenoeg uitsluitend door de hogeropgeleide consument gekocht worden. Het feit dat een appel biologisch is, blijkt minder belangrijk voor de consument en men is bereid hier slechts €0,18 per kilo extra voor te betalen.
Publicatiedatum: