Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Risico tachograafcontrole: tienduizenden euro's boete

Hoe gaat een tachograafcontrole in zijn werk? Dat begint bij een chauffeur die onderweg wordt staande gehouden voor een controle op de rij- en rusttijden. De inspecteur van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) leest met behulp van een programma op zijn laptop de bestuurderskaart uit, waarna hij deze gegevens kan analyseren en interpreteren.
 
Inbraak
Zo mag hij de data van de voorafgaande 28 kalenderdagen aan de rit analyseren. Zijn de rij- en rusttijden goed geregistreerd? Is het een geldige kaart, is er niet ingebroken op de beveiliging van de tachograaf? Als de chauffeur de Europese rij- en rusttijden heeft aangehouden en zijn geregistreerde rijtijd heeft aangevuld met overige activiteiten en rust, dan is er geen vuiltje aan de lucht. De chauffeur kan zijn weg weer vervolgen

Denkfout
Maar dat is de ideale situatie. In de praktijk gaat er vaker wat mis. Eén op de vijf chauffeurs verkeert bijvoorbeeld in de veronderstelling dat (door de afschaffing van het patronaal attest) hij of zij niet meer hoeft te registreren wat de activiteiten waren in de periode dat zij niet in de buurt waren bij het voertuig. Deze denkfout kan bij een controle een boete opleveren voor zowel de werkgever als de chauffeur.

Hogere boetes

Er is bovendien een risico dat uit een wegcontrole een bedrijfscontrole kan voortvloeien. Marjolein Maas, EVO-Ledenadviseur: "Als de inspecteur meer fouten ontdekt bij de chauffeur, kan dat reden zijn voor een bedrijfsbezoek. Hierbij worden dan de tachograafdata van een aantal chauffeurs opgevraagd of het bedrijf wordt bezocht om de gegevens in te zien. Als er kwade opzet in het spel blijkt met de tachograaf, de gegevens of de bestuurderskaart en/of de werkgever heeft geen toezicht gehouden op het juiste gebruik van de tachograaf en juiste toepassing van de rij- en rusttijden, dan volgens fikse sancties. De boete bedraagt voor de werkgever 4.400 euro per chauffeur per dag en voor de werknemer 1.500 euro per dag. Het boetebedrag kan op die manier in de tienduizenden euro's lopen."

Gebrekkige kennis
Onlangs heeft EVO een beknopt onderzoek gehouden onder eigen vervoerders met vragen over de tachograaf. In 25 procent van de gevallen kon niet het juiste antwoord op de vraag worden gegeven. Het is een beeld dat tachograafdocent Paul Hogenes herkent. "Tijdens mijn cursus lees ik regelmatig de bestuurderskaart van sommige cursisten uit. De cursisten denken namelijk dat zij het vlekkeloos geregistreerd hebben, maar ik kan ze heel snel laten zien dat een fout zó gemaakt is."

Bron: EVO
Publicatiedatum: