Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Marokkaanse tomatenproducent Delassus richt zich op Dubai

Delassus, Marokko's grootste producent en exporteur van tomaten, biedt zijn snacktomaten aan in Dubai onder de merknaam DUROC. "Vorig jaar zijn we in de regio begonnen en we hebben goede reacties van onze klanten ontvangen. We kennen deze markt vrij goed," vertelt salesmanager Imane Rincon El Arif.

Het bedrijf levert zijn beste rassen aan deze markt, zoals cherrytomaten, mini-pruimtomaten en cherrytrostomaten en Kumato. Delassus beschikt over de exclusieve rechten van een aantal van deze rassen.
 
Delassus produceert en vermarkt ruim 30.000 ton tomaten en heeft het Verenigd Koninkrijk als voornaamste afzetmarkt. Vorig zijn zijn er bij wijze van experiment ook kleine volumes naar de Verenigde Arabische Emiraten geëxporteerd. Hierdoor konden we de specifieke marktomstandigheden in Dubai goed in kaart brengen, zoals reacties van consumenten, douaneprotocollen en logistiek. Hoewel het voor Delassus nog te vroeg is om een verkoopdoelstelling te bepalen, is Imane zeer positief over de vooruitzichten in Dubai.
 


 
De tomaten worden rechtstreeks aan retailers verkocht. Imane legt uit dat er weinig verschil is tussen de markt in het Verenigd Koninkrijk en die in Dubai. Op beide markten geven consumenten de voorkeur aan glanzende, dieprode en stevige tomaten. Het echte verschil zit hem in de logistiek. "We kunnen onze tomaten vanuit Marokko binnen 3 tot 5 dagen naar het Verenigd Koninkrijk vervoeren. Dit is echter niet het geval voor Dubai. We zullen moeten kiezen voor luchtvracht of langere transittijden voor zeevracht (9 dagen).

"Onze klanten in Dubai zijn zich zeer kwaliteitsbewust. In het Verenigd Koninkrijk is de kwaliteit ook belangrijk maar in Dubai ligt de standaard wel erg hoog." Imane vertelt verder nog dat de vraag in Dubai niet wisselt per seizoen in tegenstelling tot die in Europa. Dit betekent dat Delassus zijn tomaten jaarrond op deze markt kan afzetten.

 


Het bedrijf beschikt over een areaal van 350 hectare. Delassus heeft een mid-tech kassencomplex van 2,5 hectare aangelegd waarbij glas is toegepast in plaats van foly. De irrigatie kan gereguleerd worden en de daken zijn verhoogd voor optimale ventilatie.

Delassus' grootste concurrenten op de markt in het Midden-Oosten zijn Nederland, Frankrijk en overige Marokkaanse bedrijven. Er is ook concurrentie van lokale producenten zoals buurland Jordanië. "De concurrentie op de wereldwijde tomatenmarkt neemt toe. Tegelijkertijd is het een spannende markt die ons meer kansen biedt," aldus Imane.

Delassus wil in de nabije toekomst ook grotere volumes naar landen in het Midden-Oosten gaan exporteren waaronder Saoedi-Arabië, Koeweit en Oman.

Voor meer informatie:
Imane El Arif
Delassus (Morocco)
Tel 00212-52235-555
Email: imane@delassus.com
www.delassus.com
Publicatiedatum: