Wereldwijde verkoop koelvitrines groeit 4% per jaar
Het grootste deel van de groei zal voortkomen uit het stijgende aantal levensmiddelenverkooppunten in ontwikkelingslanden. De marktgroei in de ontwikkelde landen zal volgens de onderzoekers 'minder robuust' zijn. Hier wordt de voornaamste bijdrage aan de omzetgroei de vervanging van bestaande eenheden vanwege de strengere koudemiddelregelgeving. Veel winkeliers zullen kiezen om de huidige vitrines te laten retrofitten om ze efficiƫnter te maken, in plaats van nieuwe eenheden aan te schaffen. De keuze voor retrofit tempert de groei van de markt uitgedrukt in omzet. Deze groei wordt ook tot op zekere hoogte beperkt door de aankoop van gebruikte apparatuur.
Stijgend aantal verkooppunten voor voedsel
Leveranciers van vitrines hebben geprofiteerd van het stijgende aantal en de toenemende complexiteit van verkooppunten van eten en drinken. Zelfs in ontwikkelingslanden bieden veel detailhandelaren in levensmiddelen een ruimere keuze van goederen, waarvan een toenemend deel koeling vereist. Ook is er een groeiende middenklasse die bijdraagt aan de omzetstijging en kunnen steeds meer consumenten zich thuis een koelkast veroorloven, wat een gunstige invloed heeft op de omzet van gekoelde levensmiddelen en dranken.
Producenten van koelmeubelen
Leidende producenten van koelmeubelen zijn onder andere het in de VS gevestigde Dover, Illinois Tool Works, Manitowoc Foodservice, Standex en United Technologies. AHT, Ali, Frigoglass en Ingersoll-Rand zijn voornamelijk in Europa gevestigde fabrikanten van vitrines. Producenten gevestigd in de regio Aziƫ/Pacific zijn onder Daiwa, Midea, Nakano Refrigerators, Panasonic, Sanden en Voltas.
Bron: Koudeluchtbehandeling.nl