"We bevinden ons nu in een periode waarin we het eerste contact met de markt zoeken. We kunnen nu al zien dat er vanuit een aantal supermarktketens interesse naar deze merken is," aldus Abel Alarcón van Brio Fruits. Alarcón is tevens de directeur van het project Naranja de Valencia.
"We zijn van mening dat eenheid kracht geeft. We zijn drie bedrijven met dezelfde opvattingen over kwaliteit en we kunnen samen een interessant project opzetten. De andere bedrijven zijn meer gefocust op de Spaanse markt en wij meer op de export. We hebben onder de drie bedrijven zeer goede mogelijkheden voor samenwerking," zegt Alarcón.
"We werken met clementine- en sinaasappelrassen die we "nobelen" noemen. Dit is citrus dat in de markt het meest wordt gewaardeerd, zoals onder andere Oronules, Clemenvilla, Nadorcott en Murcott. Wat sinaasappelen betreft werken we met soorten als Navelina, Salustiana, Sanguinelli, Lane Late, Powel en Valencia. We werken ook met teeltbedrijven voor Orri-mandarijnen, waarop we netten gebruiken om het fruit tegen hagel te beschermen. We zijn licentiehouders en betalen royalties voor deze beschermde citrussoort. We denken dat er een veelbelovende toekomst voor deze Israëlisch variëteit is. De productie van Orri-mandarijnen komt in Spanje ergens in de komende vier jaar neer op 50.000 ton."
Volgens Abel Alarcón stappen telers in Valencia af van rassenen met een groot productievolume, zoals de Clemenules in het geval van de clementines en de Navelina in het geval van sinaasappelen. In plaats daarvan worden andere rassen aangeplant of wordt er zelfs overgeschakeld op geheel andere fruitsoorten, zoals kaki's.
"Ik vind dat de sector moet blijven investeren in onderzoek naar zaken als nieuwe rassen en gewasbescherming. We kunnen hierbij Israël als voorbeeld aannemen. Dat is een erg klein land, maar met een ontzettend innovatieve mentaliteit. Dat blijkt uit de rassen die in de laatste jaren daar zijn ontwikkeld. De nieuwe Israëlische soorten behoren tot de meest lucratieve rassen op de huidige markt," legt hij uit.
"De temperaturen bij onze exportbestemmingen zijn al aan het dalen, wat doorgaans zorgt voor een grotere vraag naar citrus. Ook helpt de lagere temperatuur tegen ongedierte," vervolgt Alarcón.
Brio Fruits exporteert voornamelijk naar Europa. Jaarlijks worden er echter steeds meer clementines naar meer afgelegen markten als Canada gestuurd. De voornaamste verkoopkanalen zijn groothandelsmarkten en retailers in het hogere marktsegment.
Voor meer informatie:
Abel Alarcón
Agrios Selectos S.L. (Brio Fruits)
T: +34 962 868 000
brio@brio.es
www.brio.es