Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Overzicht wereldmarkt papaja

De vraag naar de papaja in Europa zit in de lift. Toch wordt het product in veel landen nog gezien als exoot. Anders is dat in de VS waar de papaja mainstream genoemd wordt. In landen op het zuidelijk halfrond is de papaja zeker geen exoot. Latijns-Amerika, Afrika en in Azië wordt het fruit in grote getale geteeld. Het seizoen in Zuid-Afrika is net over de piek heen, in Australië werden telers getroffen door een storm wat de aanvoer decimeerde en in Latijns-Amerika zoeken de landen naar exportmogelijkheden. Costa Rica kijkt naar Canada, Brazilië naar Europa, Mexico naar de VS en Ecuador naar zowel Europa als de VS. Peru produceert vooral de gele papaja, een ras dat in Europa onbekend is. in Europa dreigt echter een concurrent voor de Latijns-Amerikaanse landen op te staan. Spaanse telers investeren in de kasteelt van de exoot.

Storm treft telers West-Australië
Een storm die deze week door de regio Kimberley's Ord Irrigation Scheme, West-Australië, raasde heeft veel schade toegebracht aan de papajateelt in die regio. De drie grote telers in de regio hebben forse schades gemeld. Naar verwachting verliezen ze 60 tot 80 procent van de oogst. De gevolgen van de storm waren direct merkbaar op de markten in Perth. Traditioneel zijn de volumes uit de Kununurra regio goed voor 70 procent van de aanvoer uit West-Australië. "We consumeren alleen papaja's uit West-Australië in verband met quarantaineregels," vertelt een handelaar. "Fruit uit de oostelijke staten komt West-Australië niet in." Als gevolg van de kleinere aanvoer stegen de prijzen van 3 tot 4 dollar per kilo naar 4 tot 5 dollar per kilo. Als de prijzen te hoog stijgen, schrappen winkels het product uit het assortiment. Over vier of vijf maanden zal de aanvoer weer hersteld zijn.

Dalende prijs in China door groter areaal
De papajateelt is te vinden in het zuiden van China, vooral in het oosten van de provincie Hainan. Het fruit rijpt in tien maanden en wordt jaarrond geoogst. De meest geteelde papaja is de witte. Twee jaar geleden is er fors geïnvesteerd in het areaal in de Chinese provincie. Als gevolg daarvan is de prijs dit jaar aanzienlijk gedaald.



Zuid-Afrika over piek heen
De oogst in Mpumalanga is net over de piek heen. Droogte en hitte hebben de telers parten gespeeld. "We hadden iets minder volume door droogte en er waren enkele kwaliteitsproblemen," vertelt een grote teler. De productie staat traditioneel op 12.500 ton, dit jaar is dat volume iets lager. Papino en Neo Essence zijn de twee belangrijkste rassen voor deze teler, maar er wordt geëxperimenteerd met andere variëteiten. Naast de binnenlandse markt wordt een deel van de papaja's geëxporteerd. De teler vertelt 2.000 dozen per week te verschepen naar het Verenigd Koninkrijk en het Midden-Oosten.

Mozambique vult Zuid-Afrika aan
Een grote Zuid-Afrikaanse teler heeft de stap op de grens gewaagd en is begonnen met de papaja teelt in Mozambique. Dit jaar worden de eerste commerciële volumes verwacht. "Het gaat heel goed," vertelt de teler. "We verwachten de eerste oogst in januari." Op dit moment wordt er nog gewerkt aan het pakstation. De Mozambikaanse aanvoer moet de gaten in het Zuid-Afrikaanse seizoen opvangen. Hoewel de loonkosten in Mozambique lager zijn dan in Zuid-Afrika wordt dat effect gedeeltelijk teniet gedaan door hogere transportkosten.

Costa Rica focust op Canada
Hoewel de teelt van de papaja relatief klein is, heeft het land wel een uniek ras. De zaden voor deze pococi worden geproduceerd door een staatsproject. De teelt is jaarrond mogelijk. Het fruit wordt vooral verscheept naar Canada. De Canadese markt voor papaja's is groot, zo vertelt een exporteur, vooral vanwege het grote aantal immigranten uit Latijns-Amerika en Azië. Voor die bevolkingsgroepen is de papaja geen exoot. In april, augustus en september is er wat concurrentie uit Mexico op deze markt. Wat ook meespeelt, is de kortere transittijd tussen Costa Rica en Canada. Transport duurt een dag of 9 terwijl Europa in 14 dagen bereikt wordt. Het areaal in het Midden-Amerikaanse land is klein. De teller staat momenteel op 60 hectare, maar dankzij investeringen moet het areaal volgend jaar verdubbelen, vertelt een teler.

Brazilië in ban Original
In de afgelopen jaren heeft het ras Original naam gemaakt in Brazilië. Meer telers stappen over op dit ras dat, in tegenstelling tot de Golden, minder rond en langer houdbaarheid is. in twee jaar tijd heeft de Original een marktaandeel van 70 procent verworven op de groothandelsmarkt van Sao Paulo, een markt voor 15 miljoen mensen. Twee jaar geleden was het marktaandeel nog 5 procent. Bedrijven proberen dat succes te exporteren naar Europa.

Droogte beperkt papaja's Colombia
Door de droogte is er weinig papaja beschikbaar. Veel telers moesten kiezen welke gewassen geïrrigeerd werden. Telers die voor de papaja kozen hebben een goed seizoen. Op de droogte na waren de condities goed. De export is nog geen belangrijke markt voor de Colombiaanse papaja.
 
Peruaanse papaja voor industrie
De Peruaanse telers kunnen jaarrond papaja aanbieden. Zo'n 80 procent van de productie is een kleine variëteit die vooral gebruikt wordt voor de industrie. Er is geen grote exportmarkt voor deze variëteit, omdat het fruit geel is. Europa heeft een voorkeur voor de rode papaja. Enkele telers zijn bezig om export naar Europa op te zetten.

Meer vraag dan aanbod in Ecuador
De aanvoer van papaja is momenteel gemiddeld, de vraag is echter hoog. Het aantal telers is nog beperkt, maar elk jaar neemt het aantal toe. De belangrijkste exportmarkten zijn Nederland en de VS. Het land heeft een jaarrond aanbod. Er zijn plannen om een promotiecampagne op te zetten in Europa.
 
Mexico grote producent
In september werd een onderzoek gepubliceerd naar de marktsituatie van de papaja's uit Colima, in de Tecoman vallei en in een aantal grote steden. De hoogste prijs die werd betaald aan telers stond op 8,50 dollar per kilo. De onderkant van de markt lag op 7,50 dollar per kilo. De regio Colima was in 2015 goed voor 108.996 ton papaja, daarmee had de regio een aandeel van 12 procent in de totale Mexicaanse sector. De grootste teeltgebieden voor de papaja zijn te vinden in Oaxaca (274.525 ton, 31%) en Chiapas (162.876 ton, 18%). Daarna volgen Colima en Veracrus met een gelijk aandeel van 12 procent. De totale papajaproductie in Mexico stond op 883.859 ton.

Op de groothandelsmarkten gingen de papaja's van de hand voor een prijs tussen de 10,32 dollar per kilo en 12,87 dollar per kilo. De prijzen in de supermarkten lagen tussen de 16,32 dollar per kilo en 20,27 dollar per kilo. De grootste marges werden gemaakt door in Guadalajara, waar de papaja voor de 20,27 dollar in het supermarktschap lag. Dat is een marge van 170 procent. De laagst marges werd genoteerd voor Leon, Guanajuato met 123 procent.

Papaja mainstream in VS
De consumptie in de Verenigde Staten is de afgelopen jaren fors gestegen. Alle supermarkten hebben de papaja in het assortiment. Hoewel de papaja nog niet zo bekend is als de avocado, mango en ananas vertelt een handelaar de papaja toch als mainstream te beschouwen. De Maradol is het dominante ras op de Amerikaanse markt. het fruit wordt jaarrond geïmporteerd uit Mexico. Momenteel ligt de prijs rond de 16 dollar. Het marktaandeel van de Maradol groeit ten kosten van de Solo, die vooral in Brazilië en Belize geteeld worden. In Florida wordt de Tainung geteeld, die is populair onder het Aziatische deel van de bevolking.

Zweden geen markt voor papaja
Volgens een grote Zweedse retailer is er geen markt voor de papaja in het Scandinavische land. Enkele jaren geleden legde de supermarkt de exoot in de schappen, maar vraag was er eigenlijk niet. Andere exoten als mango, kaki, sharonfruit en ananas doen het beter. Oorzaak voor de lage consumptie ligt volgens de supermarktketen in de unieke smaak van de papaja en het feit dat de smaak verandert door de cold chain. Daardoor is de smaak anders dan in de tropische landen waar het fruit rijp geoogst wordt. Er zijn geen plannen om het volume te vergroten in de komende jaren. De introductie van de papaja vraagt een forse investering. De papaja is wel jaarrond beschikbaar uit Brazilië en kost tussen de 3 tot 4 euro per stuk.

Grote vraag in Nederland door problemen luchtvracht
In het kielzog van de mango en avocado wordt ook de papaja steeds populairder. De exoot geniet de laatste jaren een groeiende vraag. Volgens importeurs is die vraag het hele jaar door redelijk stabiel. Momenteel is de vraag extra groot, omdat er problemen zijn met luchtvracht. De papaja's zijn jaarrond beschikbaar. De herkomst van de Solo Papaja is Ecuador en de Formosa en Golden Papaja komt hoofdzakelijk uit Brazilië. Nederlandse importeurs vermarkten de papaja door heel Europa en geven aan dat Rusland ook nog altijd een goede markt is voor de Formosa Papaja. De papaja staat in Brazilië bekend om haar gezonde uitwerking op het maag- en darmstelsel en ook in Europa raakt men meer en meer bekend met de gezonde voedingswaardes.

Papaja luxeproduct in Italië
In aanloop naar de feestdagen in december maken de groothandelaren in Italië zich op voor een stijgende vraag naar exoten. In de afgelopen jaren is de vraag naar mango, avocado en papaja gestegen, vertelt een groothandelaar in Bologna. De exoten zijn niet alleen een nicheproduct, maar ook voor het hogere segment.
Momenteel wordt de papaja in Bologna ingevlogen uit Brazilië, dat jaarrond aanbod heeft. Dat heeft zijn weerslag op de prijzen, die fors hoger liggen dan voor het Italiaanse fruit. Papaja's kosten rond de 4 euro per kilo, die prijs is jaarrond stabiel. Goedkopere papaja zijn beschikbaar, die worden verscheept uit Ecuador en Centraal-Afrika, onder andere Ivoorkust. Dan ligt de prijs tussen de 2 euro en 2,50 euro per kilo.

Spanje investeert in kaspapaja
Drie regio's in Spanje zijn momenteel in het papajaseizoen: Malaga, Almeria en de Canarische eilanden. De oogst begon in de tweede week van november na een warme zomer met veel zonuren. Daardoor heeft de eerste oogst een hoog brixniveau. De oogst duurt tot april. De teelt is nog zeer kleinschalig, maar er zijn grote verwachtingen voor de toekomst. Voorheen was de teelt alleen mogelijk op de Canarische eilanden, maar recent investeren telers in Malaga, Granada en Almeria in de papajateelt. Het product wordt als alternatief gezien voor de kasgroenten. Het ombouwen van de kassen vraagt echter de nodige investeringen omdat het klimaat in de kas aangepast moet worden. De markt voor papaja's groeit en telers denken een voordeel te hebben ten opzichte van Brazilië. De hoop is een belangrijke speler te worden op de Europese markt.

Papaja geen hoogvlieger in Israël
Waar de papaja in veel landen met een opmars bezig is, blijft het fruit in Israël een echte exoot. De papaja hoort wel tot de meest bekende exoten uit de categorie, maar de consumptie blijft laag. De binnenlandse markt is dan ook klein. Er is een nichemarkt, gerelateerd aan de Thaise keuken en Thaise winkels, voor de papaja. Die vraag wordt vervuld door enkele lokale telers en importeurs. Door de kleine vraag is de prijs jaarrond stabiel rond de 6 euro per kilo.

De teelt van de papaja is in grote delen van Israël niet mogelijk. Er zijn pogingen gedaan om rassen te telen die tegen de hete zomer en relatief koude winter kunnen, maar die hebben nog geen positieve resultaten opgebracht. De focus ligt nu op ontwikkeling van nieuwe rassen. Een trend die bijdraagt aan het succes van de teelt is de investering in kassen en netten die de planten beschermen tegen wind en al te grote temperatuurschommelingen voorkomen. Die teelt is vooral te vinden in de kustregio's waar ook bananen geteeld worden. Toch is het areaal uitermate klein en staat op minder dan 10 hectare.


Elke week publiceren FreshPlaza en AGF.nl een overzicht van de marktsituatie van een product in een wereldwijde context. Met deze artikelen willen we een beeld geven van een wereldmarkt, die steeds kleiner wordt door de globalisering. Volgende week staan sinaasappelen centraal.