Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Ondernemers van PLUS staan open voor lokale handel

Tholen – Eigenaren van PLUS supermarkten kunnen het AGF-assortiment zelf bepalen. Bedrijfsleider Rik Linssen, rechterhand van PLUS-ondernemer Chris Grinwis zoekt daarom bewust naar samenwerking met lokale handelaren en telers. "Wij hebben bijvoorbeeld zeer goede afspraken kunnen maken met een lokale aardbeienteler", vertelt hij. Lokale deals zijn echter niet alledaags. "Het zou best prettig zijn als een handelaar naar ons toe komt met een voorstel, we kunnen hier grote volumes neerzetten." Rik verwacht dat meer ondernemers binnen PLUS openstaan voor lokale deals. PLUS heeft 280 filialen die voor 95 procent in handen zijn van zelfstandig ondernemers. Het grootste deel van het AGF-assortiment komt via de centrale inkoop van PLUS Nederland.


AGF-chef Arie van Strien vult de schappen bij. FOTO Rik Linssen

Focus op AGF
Bij PLUS zijn brood en AGF de focusafdelingen. Rik: "Als PLUS markt merkten we dat er op de AGF-afdeling onvoldoende werd ingesprongen op de seizoenen en grote partijen. 3 maanden geleden hebben we de AGF-afdeling helemaal vernieuwd, waarbij we het volume en lekkergehalte van groenten en fruit beter uit laten komen. Door het goed weg te zetten en er extra aandacht aan te geven, merken we dat de omzet groeit. Dat spel zijn we steeds beter aan het spelen."

Monitoren
De groenten die consumenten kopen liggen 's avonds op het bord. "Dus de kwaliteit moet gewoon goed zijn. We monitoren dat regelmatig gedurende de dag", aldus Rik. Twee keer per dag is er verse aanvoer, van zowel losse als versgesneden en verpakte producten. Rik: "De klant kiest vooral voor gemak, zeker als het prijsverschil met de losse, ongesneden producten niet heel groot is. De koeling is een belangrijk onderdeel van de AGF-afdeling."

Bio-AGF
Momenteel loopt een proef waarbij Bio-AGF in een apart schap staat uitgestald, met groenten in opvallende houten kistjes. De markt voor biologisch trekt aan, dus daar moeten we zeker aandacht aan geven", vertelt Rik. Hoe deze gescheiden presentatie uitpakt is nog niet duidelijk. "Mensen die uit principe biologisch eten vinden biologische producten sowieso wel. Maar nu we het apart aanbieden is de vraag of de twijfelende klant het biologische alternatief voldoende kan vinden."


AGF-chef Arie van Strien. FOTO Rik Linssen

Voor een goedlopende AGF-afdeling zijn creatieve mensen met vakkennis nodig. Een AGF-chef moet kunnen inspelen op de seizoenen, de weersverwachting en de trends en dat alles combineren met het aanbod. Rik constateert dat echte goede groentemannen onder de jeugd lastig te vinden zijn. Het is dus zaak om mensen intern in op te leiden. "De belangrijkste stempel die je op de winkel drukt ben je immers zelf", besluit Rik.

Voor meer informatie:

Rik Linssen
PLUS Grinwis Halsteren
Dorpsstraat 75
4661 HN Halsteren
T: 0164 683 271