Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Consumenten positief over duurzaamheidscertificering voedselproducenten

Voedselproducenten die hun broeikasgasemissies terugdringen en dat duidelijk communiceren met een label op hun producten, worden positiever door consumenten beoordeeld dan bedrijven die dat niet doen. Dat blijkt uit onderzoek van de Britse milieuorganisatie Carbon Trust. In dit onderzoek heeft het concern 5.000 consumenten uit Groot-Brittanniƫ, Frankrijk en Duitsland gevraagd naar hun mening over producten die zijn voorzien van een duurzaamheidskeurmerk, zoals het Carbon Trust Footprint Label.

Met dit keurmerk tonen onder andere voedingsproducenten aan dat zij actief de milieuvoetafdruk van productieprocessen verkleinen door het energie- en waterverbruik te besparen. Volgens Carbon Trust letten consumenten naar aanleiding van het Parijse Klimaatakkoord strenger op de duurzaamheidsprestaties van bedrijven die bijvoorbeeld voedingsproducten op de markt brengen.

Duurzaamheidsprestaties communiceren

In Frankrijk beoordeelde twee derde van de ondervraagden bedrijven die de CO2-voetafdruk van hun producten verminderen positiever dan bedrijven die dat niet doen. Onder Britse en Duitse consumenten was dit respectievelijk 56 en 50 procent. Volgens de Carbon Trust heeft dit te maken met een groeiende vraag naar duurzame producten en transparantie. "Het is mogelijk dat we een 'Parijs Effect' zien na het succes van het Klimaatakkoord dat vorig jaar werd opgesteld", zegt Darran Messem, managing director of certification bij de Carbon Trust, in een persbericht. "Bedrijven die hun duurzaamheidsprestaties communiceren op het gebied van broeikasgasemissiebesparing hebben daardoor een betere reputatie dan bedrijven die dat niet doen."

Milieubewust shoppen
De helft van de totaal ondervraagde consumenten denken volgens de milieuorganisatie echter niet na over de duurzaamheidsprestaties van bedrijven bij de aanschaf van producten. Toch ziet de Carbon Trust de mensen in deze groep verminderen. Dat terwijl het aantal consumenten dat milieubewust producten aanschaft in de komende tijd zal toenemen, stelt Carbon Trust.

Bron: Duurzaambedrijfsleven.nl
Publicatiedatum: