Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Flexitariërs vinden vegetarisch aanbod in horeca onvoldoende

De helft van de flexitariërs in Nederland vindt de keuze van het aantal vegetarische gerechten in de horeca matig. Ook beoordeelt 60% de diversiteit van vegetarische gerechten als matig tot heel slecht. In Nederland wint flexitarisch eten steeds meer aan populariteit. Met name millennials (18-35 jaar) kiezen steeds vaker bewust voor minder vlees en vis. Belangrijkste redenen om vegetarisch te eten zijn afwisseling, gezondheid en dierenwelzijn. Dat blijkt online onderzoek door Toluna1 in opdracht van Aviko Foodservice onder 300 respondenten tussen de 18 en 35 jaar die flexitariër zijn.

Millennials steeds vaker flexitariër
In totaal is 67% van de totale Nederlandse bevolking flexitariër2. Sommige mensen zijn flexitariër zonder het zelf te beseffen, maar voor de meesten is het een bewuste keuze. Van de ondervraagden eet de helft minimaal één keer per week vegetarisch. 37% schrapt zelfs twee of drie keer per week vis en vlees uit de maaltijd. Het onderzoek geeft aan dat millennials ook in restaurants graag een uitgebreid en gevarieerd vegetarisch menuaanbod zien. Hoewel het niet altijd de doorslag geeft om ergens te gaan eten, hecht meer dan 50% van de millennials waarde aan vegetarische gerechten op de menukaart. 16% vindt dit zelfs heel belangrijk. De meeste flexitariërs (39%) kiezen een vegetarisch gerecht als voorgerecht, 31% geeft de voorkeur aan een vegetarisch hoofdgerecht en 20% kiest vegetarisch het liefst als lunch. Vegetarische salades, soepen en ovenschotels zijn favoriet.

Meer inspiratie voor vega op de kaart
Aviko introduceerde recent het online platform Vier het Seizoen om horeca ondernemers te inspireren met gerechten en recepten. Dick Everaarts, general sales manager Foodservice Benelux van Aviko: "De vegetarische trend zal ook in 2017 doorzetten. Wij zijn na ons onderzoek verrast door de beperkte keuze aan vegetarische gerechten in de horeca. Om de proef op de som te nemen hebben we zelf de menukaarten van 200 verschillende restaurants naast elkaar gelegd. En het is echt zo: de diversiteit is teleurstellend. Wij adviseren chef koks daarom om eens wat meer te brengen dan een geitenkaassalade of een groente lasagne, want er is zoveel mogelijk in een vegetarisch menu! Restaurants die hier voldoende aandacht aan geven, kunnen hier kansen pakken. Daarom willen wij chef-koks niet alleen inspireren met seizoensgebonden inspiratie, maar ook met lekkere en vooral verrassende vegetarische recepten!"

Bron: Aviko

Voor meer informatie:
Aviko Foodservice
Iris Oosthof
i.oosthof@aviko.nl
T: 0575-458728
www.vierhetseizoen.nl
Publicatiedatum: