Focus op kwaliteit
Chinese consumenten zijn al bekend met de Belgische peren, omdat Dole 6 jaar geleden met BFV (Belgische Fruit Veiling) heeft samengewerkt. Dole is het voornaamste verkoopkanaal voor Truval Belgian peren op de Chinese markt. Marc Evrard van de BFV geeft aan dat dit vanaf het begin goed loopt. Hij ziet dat de belangstelling naar peren in China toeneemt. "Maar het blijft een uitdaging, het is belangrijk om telkens te investeren. Dat is niet altijd gemakkelijk. Belangrijk is om de Chinese consument te laten proeven." En daar ben je niet zo maar klaar mee. "Zelfs al heb je 1000 Chinese mensen bereikt die de Conference peer hebben geprobeerd, dan blijven er nog 1,3 miljard over die hem nog niet kennen. We moeten hierin blijven investeren. En ik zie ook dat dit gebeurt, ook vanuit Nederland zijn er goede initiatieven. We zien de concurrentie toenemen, maar als dit gebeurt op kwaliteit, is het alleen maar goed. We moeten samen de kar trekken en met z'n allen op die kwaliteit blijven werken zodat we een tevreden markt behouden. Alleen op deze manier hebben we een toekomst in China."
Lange Belgische peren
Top chef Natalie was ook uitgenodigd op de conferentie om te laten zien hoe de Belgische peer een rol kan spelen in verschillende gerechten. Hierdoor kregen consumenten een totaal nieuw begrip van de Belgische peer en hoe de peer gegeten kan worden.