Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
speciale lagere prijs

Postuma en Verhage Fruit introduceren Cromference

De Hollandse hardfruit oogst is al weer klaar. De appelen en peren zitten in de koelhuizen, al dan niet met gecontroleerde atmosfeer en zullen gedoseerd op de markt komen. Dan zou je denken dat er in alle kwaliteiten appelen en peren te koop moeten zijn. Dat valt juist in de komende weken een beetje tegen, althans, dat baseer ik op feiten van de afgelopen jaren", zo schrijft Postuma in haar weekbrief.

Hoe gaat het dan? De beste eerste pluk appelen gaan in de lange bewaring, begrijpelijk, geen punt. Partijen uit de tweede pluk gaan ook in de koeling of direct de markt op, allemaal prima appelen. Nu zien we veel appelen uit de derde pluk. Lekker fruit, maar iets minder van kleur, ze hebben een iets gelere ondergrond. Tot zover is het allemaal nog te snappen. De komende tijd zul je zien dat die gelere partijen ook minder hard zijn of blijven dan gewenst. Als je er snel mee handelt, zijn het nog steeds prima appelen en omdat er wat druk zit op het verkoop tempo, zie je ook lagere tot hele lage prijzen. Wij gaan dan op zoek naar betere, groenere en goed gekleurde partijen. Die zijn er echt wel, maar die staan in de ULO cellen onder gecontroleerde atmosfeer. Dan rest de vraag: welke teler, maakt nu al zo'n cel open om te sorteren en te verkopen? Dit blijkt in de praktijk nogal lastig. Moeite doen om je appelen te plukken, op en top te bewaren en dan op het moment de cel openmaken wanneer de (gemiddelde) appelprijzen op z'n laagst zijn, dat strijkt
menig teler behoorlijk tegen de haren in. Dan willen ze wel, maar alleen tegen niet markt conforme prijzen. U snapt het dilemma van de teler ook, denk ik.

Wij begrijpen dat het u logisch lijkt dat we top appelen volop beschikbaar hebben en dat is ook wat we willen. Maar toch moeten we als normale mensen met het bovenstaande verhaal omgaan. Denk vooral ook aan uw taak als echte specialist om uw klant te adviseren. Bewaar de appel in de koel- kast, eet ze direct op of verkoop de appel of hoeveelheid die het best bij de wensen van de consument aansluit. Nieuw! Of niet?



De perenoogst kenmerkt zich dit jaar met meer "kromme" peren. En hoe zuidelijker je komt hoe groter het probleem. Nou ja, probleem. De kwaliteit, smaak en de houdbaarheid is er niet minder om. Maar de vraag is wel: hoe ga je dat verkopen? Er worden in retailbedrijven projecten gestart met misvormde paprika's en komkommers en wat blijkt: sommige consumenten vinden dat zo zielig, dat er meer vraag ontstaat dan aanbod. Gevolg, de kromme kosten soms meer dan de goede! Dat lijkt ons nou ook weer niet nodig. Een deel van de peren van Verhage verkopen we als Cromference, met een speciale lagere prijs. Maar als u allemaal deze peren te zielig vindt om te laten staan, dan zal die speciale prijs weer iets omhoog moeten. En geloof ons, het zijn uitstekende peren voor een leuk prijsje!

Bron: Postuma
Publicatiedatum: