Plantage Crimson druiven van Uvasdoce, in Monforte, Alicante.
Dit jaar werd het seizoen van pitloze, witte druiven een maand eerder afgerond in Alicante. De verliezen als gevolg van meeldauw (tussen de 25% en 30%) en het tekort aan pitloze druiven uit Murcia waren aanzienlijk. Bovendien waren de omstandigheden dit jaar extreem droog waardoor de productiekosten opliepen omdat extra irrigatie noodzakelijk was.
"De marktomstandigheden voor pitloze, witte druiven waren moeilijk omdat er weinig aanvoer vanuit Brazilië is als gevolg van hevige neerslag. De prijzen zijn dan ook hoog. De aanvoer vanuit Zuid-Afrika wordt pas in week 48-49 verwacht. Hierna zal de situatie snel veranderen omdat het land een zeer goede productie verwacht. "Wij importeren momenteel pitloze duiven uit Peru, Brazilië en Italië ter aanvulling op onze eigen volumes," legt Miriam Cutillas van Uvasdoce uit.
Gemakkelijk te openen meeneemverpakkingen worden steeds populairder.
Het seizoen werd gekenmerkt door een kleine vraag in de maanden juli en augustus en een lagere afzet in september en oktober, mede vanwege de concurrentie van steenfruit waarvan de afzet tot laat in de zomer doorging. Het is dus een kwestie van afwachten hoe de verkoop rondom Kerst en Oud&Nieuw zich zal ontwikkelen, wat voor Uvasdoce de belangrijkste afzetperiode van het seizoen is.
50% van de productie van Uvasdoce wordt op de binnenlandse markt afgezet. Het bedrijf richt zich wat betreft de export met name op het Verenigd koninkrijk, Frankrijk, Zuid-Afrika, Italië, Scandinavië en Zwitserland.
Tijdens de Kerstperiode werken er 60 extra arbeidskrachten in het pakstation.
"We proberen minder afhankelijk van andere producenten te worden omdat we de kwaliteit de we leveren zo constant mogelijk willen houden. We streven er bovendien naar de plantages zo dicht mogelijk bij de verpakkingsfaciliteit te situeren. Om deze reden hebben we landerijen aangekocht in de periode dat de prijzen laag waren. We kijken naar mogelijkheden om ook in Chili en Zuid-Afrika te produceren. Het zou interessant zijn om op deze manier een langere periode te kunnen aanvoeren zodat we meer controle krijgen over de kwaliteit en prijzen."
"Dit jaar heeft duidelijk laten zien dat Spanje kiest voor pitloze rassen omdat we in het importseizoen grotere volumes pitloze druiven hebben geïmporteerd. "Als het prijsverschil tussen rassen met pitten en pitloze niet zo groot was in Spanje, hadden we al een veel hogere afzet van pitloze rassen gehad. In het Verenigd Koninkrijk worden helemaal geen druiven met pitten geconsumeerd."
Voorheen ondervonden pitloze rassen volgen Miriam nadeel van het feit dat de kalibers klein waren maar dat is nu geen probleem meer vanwege betere rassen. "We prijzen ons gelukkig dat we deel uitmaken van een groot wereldwijd druiventeeltprogramma. Dit seizoen is er een nieuwe bedrijf met 4 nieuwe druivenrassen in productie gekomen en volgend jaar verwachten we nog eens 5 nieuwe rassen van een ander bedrijf."
Alfredo Miralles, directeur Uvasoce.
"Druiven zijn een product waar wereldwijd dagelijks veel vraag naar is ondanks de concurrentie van andere producten. Misschien was de handel in pitloze druiven vroeger wat winstgevender omdat de aanvoer kleiner was maar desondanks geven pitloze rassen een boost aan de afzet."
"We snappen niets van de prijzenoorlogen rondom Oudejaarsavond. Er zijn geen druiven!"
Volgens Miriam speelt de prijs geen grote rol wanneer er druiven voor Oudejaarsavond gekocht worden, waardoor de afzet van pitloze rassen flink stijgt. Er is een prijsverschil van 30 tot 40 cent aangezien de druiven geïmporteerd worden.
"Vreemd genoeg voeren Spaanse supermarkten jaarlijks een prijzenoorlog met name wat betreft het binnenlandse ras Aledo. Wij snappen dit niet omdat het product in deze periode schaars is en denken niet dat de consument de keuze voor een supermarkt af laat hangen van de druivenprijs omdat druiven toch wel gekocht worden ongeacht de prijs. Hierdoor zijn producenten gestopt met de teelt van dit ras en overgegaan op andere rassen. Als er niets gedaan wordt, zal dit ras helemaal verdwijnen en zullen we volledig afhankelijk zijn van de import."
Dit jaar zullen de volumes Aledo met 30% dalen omdat het nauwelijks heeft geregend. Het zal moeilijk zijn om druiven van goede kwaliteit te kopen omdat de oogst van dit ras twee weken eerder is gestart wat weleens tot grote problemen op de markt kan leiden."
Voor meer informatie:
Miriam Cutillas (Head of Marketing)
UVASDOCE
Ctra. Monforte-Agost km. 6,9
Partida de las Norias n.º 188
T: +34 965 620 125
M: +34 659670964
info@uvasdoce.com
www.uvasdoce.com