Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Spanje: Afzet pitloze druiven steeds groter


Plantage Crimson druiven van Uvasdoce, in Monforte, Alicante.

Dit jaar werd het seizoen van pitloze, witte druiven een maand eerder afgerond in Alicante. De verliezen als gevolg van meeldauw (tussen de 25% en 30%) en het tekort aan pitloze druiven uit Murcia waren aanzienlijk. Bovendien waren de omstandigheden dit jaar extreem droog waardoor de productiekosten opliepen omdat extra irrigatie noodzakelijk was.




"De marktomstandigheden voor pitloze, witte druiven waren moeilijk omdat er weinig aanvoer vanuit Brazilië is als gevolg van hevige neerslag. De prijzen zijn dan ook hoog. De aanvoer vanuit Zuid-Afrika wordt pas in week 48-49 verwacht. Hierna zal de situatie snel veranderen omdat het land een zeer goede productie verwacht. "Wij importeren momenteel pitloze duiven uit Peru, Brazilië en Italië ter aanvulling op onze eigen volumes," legt Miriam Cutillas van Uvasdoce uit. 


Gemakkelijk te openen meeneemverpakkingen worden steeds populairder.

Het seizoen werd gekenmerkt door een kleine vraag in de maanden juli en augustus en een lagere afzet in september en oktober, mede vanwege de concurrentie van steenfruit waarvan de afzet tot laat in de zomer doorging. Het is dus een kwestie van afwachten hoe de verkoop rondom Kerst en Oud&Nieuw zich zal ontwikkelen, wat voor Uvasdoce de belangrijkste afzetperiode van het seizoen is.

Miriam Cutillas, hoofd marketing bij Uvasdoce.

Eerste bedrijf in de sector dat zich richt op marketing
Uvasdoce werd in de zeventiger jaren opgericht door Alfredo Miralles, die tevens eigenaar van Frutas la Ballena is. Het fruit werd tot 2014 onder deze merknaam verkocht en vanaf 2017 wil men dit merk terug op de markt brengen. In 2000 ontstond de merknaam Uvasdoce, (die geïnspireerd is op de Spaanse traditie om met Oudejaarsavond 12 druiven te eten) en startte het bedrijf met de export. "In 2009 kwam het bedrijf tot de conclusie dat La Ballena geen goede resultaten behaalde in het buitenland en dat de merknaam Uvasdoce beter presteerde. We waren één van de eerste bedrijven in de sector die marketingstrategieën ontwikkelde," vertelt Miriam.

 
De traditie om op Oudejaaravond twaalf druiven te eten komt ook voor in Chili, Mexico en delen van Italië. 

50% van de productie van Uvasdoce wordt op de binnenlandse markt afgezet. Het bedrijf richt zich wat betreft de export met name op het Verenigd koninkrijk, Frankrijk, Zuid-Afrika, Italië, Scandinavië en Zwitserland.


Tijdens de Kerstperiode werken er 60 extra arbeidskrachten in het pakstation. 

"We proberen minder afhankelijk van andere producenten te worden omdat we de kwaliteit de we leveren zo constant mogelijk willen houden. We streven er bovendien naar de plantages zo dicht mogelijk bij de verpakkingsfaciliteit te situeren. Om deze reden hebben we landerijen aangekocht in de periode dat de prijzen laag waren. We kijken naar mogelijkheden om ook in Chili en Zuid-Afrika te produceren. Het zou interessant zijn om op deze manier een langere periode te kunnen aanvoeren zodat we meer controle krijgen over de kwaliteit en prijzen."




Spanje heeft beslissende stap gezet in consumptie pitloze druiven
"Dit jaar heeft duidelijk laten zien dat Spanje kiest voor pitloze rassen omdat we in het importseizoen grotere volumes pitloze druiven hebben geïmporteerd. "Als het prijsverschil tussen rassen met pitten en pitloze niet zo groot was in Spanje, hadden we al een veel hogere afzet van pitloze rassen gehad. In het Verenigd Koninkrijk worden helemaal geen druiven met pitten geconsumeerd."


Voorheen ondervonden pitloze rassen volgen Miriam nadeel van het feit dat de kalibers klein waren maar dat is nu geen probleem meer vanwege betere rassen. "We prijzen ons gelukkig dat we deel uitmaken van een groot wereldwijd druiventeeltprogramma. Dit seizoen is er een nieuwe bedrijf met 4 nieuwe druivenrassen in productie gekomen en volgend jaar verwachten we nog eens 5 nieuwe rassen van een ander bedrijf."


Alfredo Miralles, directeur Uvasoce.

"Druiven zijn een product waar wereldwijd dagelijks veel vraag naar is ondanks de concurrentie van andere producten. Misschien was de handel in pitloze druiven vroeger wat winstgevender omdat de aanvoer kleiner was maar desondanks geven pitloze rassen een boost aan de afzet."

Het gebruik van de kleur paars is één van de sleutels naar het succes van het merk Uvasdoce.

"We snappen niets van de prijzenoorlogen rondom Oudejaarsavond. Er zijn geen druiven!"
Volgens Miriam speelt de prijs geen grote rol wanneer er druiven voor Oudejaarsavond gekocht worden, waardoor de afzet van pitloze rassen flink stijgt. Er is een prijsverschil van 30 tot 40 cent aangezien de druiven geïmporteerd worden.



"Vreemd genoeg voeren Spaanse supermarkten jaarlijks een prijzenoorlog met name wat betreft het binnenlandse ras Aledo. Wij snappen dit niet omdat het product in deze periode schaars is en denken niet dat de consument de keuze voor een supermarkt af laat hangen van de druivenprijs omdat druiven toch wel gekocht worden ongeacht de prijs. Hierdoor zijn producenten gestopt met de teelt van dit ras en overgegaan op andere rassen. Als er niets gedaan wordt, zal dit ras helemaal verdwijnen en zullen we volledig afhankelijk zijn van de import."


Dit jaar zullen de volumes Aledo met 30% dalen omdat het nauwelijks heeft geregend. Het zal moeilijk zijn om druiven van goede kwaliteit te kopen omdat de oogst van dit ras twee weken eerder is gestart wat weleens tot grote problemen op de markt kan leiden."



Voor meer informatie:
Miriam Cutillas (Head of Marketing)
UVASDOCE
Ctra. Monforte-Agost km. 6,9
Partida de las Norias n.º 188
T: +34 965 620 125
M: +34 659670964
info@uvasdoce.com
www.uvasdoce.com
Publicatiedatum: